100 ANYS DE L'ARRIBADA DEL TREN
Un tren de cotxes Brill. Rubí. 1970
Una fotografia de Jaume Fernández datada el 1970 on podem veure un tren composat de cotxes Brill, concretament dels números 18, 24 i 26 (aquest en capçalera). El comboi circula sobre el nou (en aquells anys) pont sobre la riera de Rubí, que substituí el construït el 1917-1918, les restes del qual apareixen a la part inferior esquerra de la imatge.
Els vagons Brill varen estar en servei a la línia dels ferrocarrils del Vallès fins el 1972. Estaven fabricats a Filadèlfia (Estats Units) per la companyia J. G. Brill & Co. i en aquella ciutat prestaven serveis de transport urbà de passatgers. Eren d'allò més innovador en la seva època, ja que molts trens encara funcionaven a vapor. Havien arribat al nostre país el 1916 de la mà del Dr. Pearson i de l'enginyer Montañés per cobrir el trajecte entre Barcelona i l'estació de les Planes. En total van ser 27 cotxes (18 motors i 9 remolcs) per a la nova línia de Barcelona a Sabadell i Terrassa. En realitat estava prevista la vinguda de 30 d'aquests enginys, però tres van acabar al fons de l'oceà Atlàntic, juntament amb el Dr. Pearson mateix, a causa del l'enfonsament del vaixell Lusitània, que els transportava.
En un principi aquests trens, de caixa de fusta, eren pintats de color verd i posteriorment de color marró. Tenien primera, segona i tercera classe, però al cap d'uns anys quedaren reduïdes a la segona (seients de vellut verd) i tercera (seients de fusta). Dins dels compartiments es podia fumar (la prohibició als trens només va arribar a finals del segle passat) i transportar gossos previ pagament d'una taxa.
A la segona meitat dels anys 20 alguns dels vagons es varen reformar, però el que veiem a la fotografia pertany a la sèrie dels més antics, la del 1916.
D'aquests cotxes només resta el número 18, que encara podem veure a les cotxeres dels Ferrocarrils fe la Generalitat, situades a Rubí, i que fou repintat de color verd, tal com era als primers anys de servei.
Veure Comentaris