L’Aprenentatge Interdisciplinari Contextualitzat (AIC), nascuda el 2020, té per finalitat l’aplicació de metodologies actives i globalitzadores, el treball competencial i de caràcter col·laboratiu, assegurant la interacció i la cooperació en els processos d’ensenyament i d'aprenentatge. La franja horària IMPULSA-AIC ha de permetre l’aprenentatge competencial contextualitzat i aportar el valor de les diferents àrees o disciplines de manera global i integrada als coneixements que l’alumnat vagi adquirint.
Què ofereix el projecte IMPULSA-AIC?
Un projecte IMPULSA-AIC es caracteritza pels aspectes següents:
- És interdisciplinari: això vol dir que incorpora, com a mínim, tres matèries diferents essent les matèries instrumentals sempre presents (com a mínim una llengua i alguna dimensió de l’àmbit matemàtic).
- Presenta una proposta significativa: per ser propera a la realitat dels alumnes o bé una temàtica d’interès pel grup.
- Incorpora eines del treball cooperatiu al llarg del seu desenvolupament.
- Propòsits finals per acabar el projecte: elaborar un producte, resoldre un problema, gaudir d’una experiència estètica o obtenir un coneixement… que es pugui presentar davant d’una audiència.
Objectius:
- Implementar el treball interdisciplinari a partir d’una nova distribució del temps i l’espai en l’organització curricular tot establint un esquema comú d’intervenció educativa pels docents del col·legi.
- Afavorir l’ús de metodologies actives de manera sistematitzada, fomentant la inclusió en les propostes didàctiques. Assegurar el treball competencial.
- Emprar el treball cooperatiu/col·laboratiu com a eina de cohesió i de construcció d’aprenentatges. Aquests objectius es concreten en una proposta organitzativa específica per a les diferents etapes educatives.
Una nova organització del curs
La posada en pràctica del projecte comporta uns canvis de caràcter organitzatiu pel que fa a horaris, organització de docents i del seu treball així com la gestió del temps i la distribució dels recursos amb els que compta el centre.
Així, el temps acadèmic de l'alumne es distribueix en dos grans blocs: El treball de les àrees, on els alumnes adquireixen les destreses fonamentals, i l’espai IMPULSA-AIC.
El treball de les àrees és l’espai horari destinat a cadascuna de les matèries. Dins aquest horari caldrà dedicar espais al treball d’aprenentatges instrumentals bàsics: càlcul, resolució de problemes, lectura i expressió… així com altres conceptes propis d’altres assignatures.
El treball a l’espai IMPULSA-AIC és l’espai de destinat al treball interdisciplinari. Segons l’etapa educativa, aquest espai es distribueix en dues modalitats diferents:
- Un espai horari setmanal fix (EI, EP i CF).
- Uns dies seguits i periòdics al llarg del curs (ESO).
En el treball interdisciplinari es concreta la integració dels continguts provinents de les diferents àrees que conformin el projecte IMPULSA-AIC. S’aconsella que una proposta abordi d’entre dues a quatre matèries i que s’equilibri la presència d’aquestes al llarg de les diferents propostes que es facin durant el curs acadèmic.