contingut promocionat
REGINA + Eslògan (transparent) logo nou

 

 

La innovadora metodologia del Col·legi Regina Cameli de Rubí

Després d'un procés participatiu d'actualització pedagògica, va néixer, en aquest col·legi el 2019, la metodologia AIC, fruit del projecte Impulsa

L’Aprenentatge Interdisciplinari Contextualitzat (AIC), nascuda el 2020, té per finalitat l’aplicació de metodologies actives i globalitzadores, el treball competencial i de caràcter col·laboratiu, assegurant la interacció i la cooperació en els processos d’ensenyament i d'aprenentatge. La franja horària IMPULSA-AIC ha de permetre l’aprenentatge competencial contextualitzat i aportar el valor de les diferents àrees o disciplines de manera global i integrada als coneixements que l’alumnat vagi adquirint.

Què ofereix el projecte IMPULSA-AIC?

Un projecte IMPULSA-AIC es caracteritza pels aspectes següents: 

  • És interdisciplinari: això vol dir que incorpora, com a mínim, tres matèries diferents essent les matèries instrumentals sempre presents (com a mínim una llengua i alguna dimensió de l’àmbit matemàtic). 
  • Presenta una proposta significativa: per ser propera a la realitat dels alumnes o bé una temàtica d’interès pel grup.
  • Incorpora eines del treball cooperatiu al llarg del seu desenvolupament.
  • Propòsits finals per acabar el projecte: elaborar un producte, resoldre un problema, gaudir d’una experiència estètica o obtenir un coneixement… que es pugui presentar davant d’una audiència. 

Objectius: 

  1. Implementar el treball interdisciplinari a partir d’una nova distribució del temps i l’espai en l’organització curricular tot establint un esquema comú d’intervenció educativa pels docents del col·legi. 
  2. Afavorir l’ús de metodologies actives de manera sistematitzada, fomentant la inclusió en les propostes didàctiques. Assegurar el treball competencial. 
  3. Emprar el treball cooperatiu/col·laboratiu com a eina de cohesió i de construcció d’aprenentatges. Aquests objectius es concreten en una proposta organitzativa específica per a les diferents etapes educatives.

Una nova organització del curs

La posada en pràctica del projecte comporta uns canvis de caràcter organitzatiu pel que fa a horaris, organització de docents i del seu treball així com la gestió del temps i la distribució dels recursos amb els que compta el centre. 

Així, el temps acadèmic de l'alumne es distribueix en dos grans blocs: El treball de les àrees, on els alumnes adquireixen les destreses fonamentals, i l’espai IMPULSA-AIC.

El treball de les àrees és l’espai horari destinat a cadascuna de les matèries. Dins aquest horari caldrà dedicar espais al treball d’aprenentatges instrumentals bàsics: càlcul, resolució de problemes, lectura i expressió… així com altres conceptes propis d’altres assignatures. 

El treball a l’espai IMPULSA-AIC és l’espai de destinat al treball interdisciplinari. Segons l’etapa educativa, aquest espai es distribueix en dues modalitats diferents: 

  • Un espai horari setmanal fix (EI, EP i CF).
  • Uns dies seguits i periòdics al llarg del curs (ESO).

En el treball interdisciplinari es concreta la integració dels continguts provinents de les diferents àrees que conformin el projecte IMPULSA-AIC. S’aconsella que una proposta abordi d’entre dues a quatre matèries i que s’equilibri la presència d’aquestes al llarg de les diferents propostes que es facin durant el curs acadèmic.