Cartell de Zona de Baixes Emissions (ZBE) al municipi veí de Sant Cugat. FOTO: Àngel Bravo

MOBILITAT

La futura zona de baixes emissions de Rubí opta als fons europeus

La ciutat podria finançar la seva implementació amb 3,5 milions d’euros de la Comissió Europea

La zona de baixes emissions (ZBE) arribarà a Rubí, d’una manera o altra, abans de quatre anys a la ciutat. Així ho estableix el Pla Director de Mobilitat 2020-2025 de la Generalitat, que inclou la ZBE per a les capitals de comarca i les ciutats amb més de 50.000 habitants, com és el cas de Rubí, i que té per objectiu millorar la qualitat de l’aire.  

Per finançar la seva implementació, Rubí ha demanat una subvenció de 3,5 milions d’euros procedents dels fons europeus Next Generation, que servirien per finançar la nova senyalització, el control d’accessos, l’adquisició de sensors i càmeres, etc.

Aquest nou sistema de baixes emissions, com ja passa a Barcelona o al municipi veí de Sant Cugat, no permetria circular pel centre de Rubí i altres zones delimitades als vehicles que no disposin del distintiu ambiental de la DGT (0, Eco, C i B) entre les 7 h i les 20 h els dies feiners. Per contra, podrien circular lliurement per la ZBE, sense enfrontar-se a cap multa, tots els vehicles amb algun tipus d'etiqueta ambiental.

Potenciar la bicicleta, entre les actuacions del projecte de ZBE

La posada en marxa d’una zona de baixes emissions a la ciutat en els pròxims anys també comportarà el desplegament del pla director de la bicicleta, la creació d’una xarxa de carrils, un servei de bicis elèctriques i la promoció del seu ús.

Així ho ha anunciat en roda premsa aquest dimecres l’alcaldessa de Rubí, Ana María Martínez, qui ha recordat que per tenir una ciutat menys contaminada també serà necessari un canvi d’hàbits en els veïns.

En aquest sentit, l’alcaldessa ha explicat que la futura zona de baixes emissions de Rubí també inclou altres actuacions ja descrites amb anterioritat, com la pacificació de l’avinguda Estatut, que se centra en el tram comprès entre el carrer Aribau i el Galícia, transversal a tota la façana del parc de Ca n’Oriol, i que incorporaria un carril bici pel centre de l’avinguda.

També es preveu la digitalització de tots els panells amb el temps d’espera a les parades d’autobús i la hibridació de la flota de vehicles.

En cas que no es rebi la inversió de la Comissió Europea per desenvolupar el projecte de ZBE presentat per la ciutat, la qual cosa no se sabrà fins d’aquí uns mesos, haurà de ser l’Ajuntament de Rubí qui se’n faci càrrec del seu pressupost.

Es demanarà inversió europea per a diversos projectes de ciutat

La primera edil també ha avançat que l’Ajuntament té previst sol·licitar aquesta mateixa setmana finançament per valor de 695.000 euros per a la modernització del Mercat municipal.

El consistori també treballa en altres propostes que es presentaran en les pròximes convocatòries dels Next Generation. Una d’elles és la digitalització de l’Oficina d’Atenció a la Ciutadania (OAC) o el desplegament de les comunitats Rubí Brilla.

També es demanaran recursos dels fons europeus per a un projecte de rehabilitació de vuit habitatges socials i la rehabilitació integral del barri del Vint-i-cinc de Setembre.

L'Estat espanyol rebrà 140.000 milions d'euros dels fons Next Generation 

Els fons Next Generation EU són un instrument de la Unió Europea que té com a objectiu contribuir a la recuperació social i econòmica dels estats membres després de la Covid-19, i impulsar la seva transició ecològica i digital.

El pla està dotat amb 750.000 milions d’euros, dels quals 140.000 milions es destinaran a projectes de l’Estat espanyol.

 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.

Veure Comentaris