Imatge de la inscripció de la làpida de Pòrcia Serana, millorada FOTO: Centre d'Estudis Rubinencs

Això també és Rubí

Pòrcia Serana, la vídua propietària de la vil·la romana de Ca n’Oriol?

Es tracta de la dona més antiga que hi ha documentada a Rubí

Presentem una làpida funerària romana de marbre del segon terç del s. I dC trobada a Ca n’Oriol, prop de la masia, on apareixen Pòrcia Serana i el seu fill L. Porci Nepot (Lucius Porcius Nepos), mort als 27 anys d’edat i al qual Pòrcia dedica el monument. Al Museu de Rubí es conserva una reproducció, que és la que mostra la foto presa per l’autor d’aquestes línies, mentre que l’original es conserva al Museu d’Arqueologia de Catalunya.

La inscripció és la següent: L(ucius) PORCIVS NE/POS H(ic) S(idus) E(st) AN(norum)/XXVII P(orcia) L(ucii) F(ilia) SE/RANA MATER. Traduïda seria: “Luci Porci Nepot jau aquí, a l’edat de 27 anys. Pòrcia Serana, filla de Luci, la seva mare.”

El cognom Seranus/Serana és d’arrel indígena i és molt probable que Pòrcia Serana fos una dona d’ascendència ibèrica que havia maridat amb un membre de la família Pòrcia, que comptaria entre les seves propietats amb la finca de ca n’Oriol. Pòrcia hauria enviudat abans que nasqués el seu fill Luci i per tant, el fill portava el nom de la mare (Porcius, el masculí de Pòrcia). Les dones vídues, en el món romà, heretaven el béns del marit difunt, entre ells les terres, i d’aquesta manera esdevenien propietàries.

De dones amb el nom i cognom Pòrcia Serana, en trobem, pel que fa a la Catalunya romana, a Dertosa (actual Tortosa), on hi havia una flaminica provincial (sacerdotessa encarregada del culte imperia), i a Aeso (actual Isona). Pel que fa a personatges masculins amb el cognom Seranus en trobem també a Dertosa, Tarraco (Tarragona) i a Aquae Calidae (Caldes de Montbui). Fora de l’àmbit català està testimoniat a la resta d’Hispània, a les Gàl·lies i al Nord d’Àfrica.

Pel que fa al nom Porci (Porcius), és molt probable que provingui de la clientela indígena que va fer el cònsol Marc Porci Cató en la seva campanya del 195 abans de la nostra era que va tenir com a objecte reprimir la gran revolta ibera que va esclatat poc després que els romans desembarquessin a la península. Els ibers partidaris de Cató adoptarien el seu nom (Porcius) tal i com es pot veure també en algunes inscripcions iberes estudiades recentment.

A les nostres terres els membres de la família Pòrcia es van dedicar fonamentalment a l’explotació del cep. De fet la Laietània, la nostra regió en època romana, era un dels llocs de referència quant a la producció vinícola, que s’exportava arreu de la part occidental de l’imperi.

Pel que fa a la làpida que comentem, veiem que el fill de Pòrcia Serana tenia com a cognom Nepos (Nepot), que podria correspondre a una branca de la família Pòrcia establerta a les nostres terres.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.

Veure Comentaris