Mobilitat
Propera parada: Rubí - La Llana?
L'estudi de factibilitat conclou que l'estació és viable, però lliga la seva rendibilitat al desenvolupament urbanístic de la zona
El Govern de la Generalitat de Catalunya veu viable la segona estació dels FGC a Rubí, que s'ubicaria a La Llana, si es desenvolupa urbanísticament la zona, tal com es preveu en el futur Pla d'Ordenació Urbanística Municipal. De fet, la primera projecció d'aquesta segona estació es va fer en un estudi elaborat el 2007 per l'Ajuntament en el marc de la redacció del POUM, i ja concloïa que la rendibilitat de la inversió era positiva.
Des d'aleshores, aquesta estació ha aparegut en diverses planificacions territorials supramunicipals, com el Pla Territorial Metropolità de Barcelona de 2010, el Pla Director d'Infraestructures 2011-2020 i 2021-2030 o el Pla Específic de Mobilitat del Vallès 2021. Tot i això, el projecte no només no s'ha fet realitat, sinó que mai no ha existit un projecte ni dotació pressupostària per tirar-lo endavant. El 2017, l'alcaldessa de Rubí, Ana María Martínez, ja reivindicava la necessitat de la nova estació vinculada a un nou espai "on hi haurà un parc d'activitat econòmica i possiblement un nou servei de la Generalitat que s'ha de traslladar", però en aquell moment el director de l'ATM, Pere Torres, va declarar que no era una infraestructura prioritària.
Malgrat aquesta negativa, Ajuntament i entitats van continuar reivindicant l'estació de la Llana per afavorir la mobilitat en transport públic, que va ser inclosa en la llista de més de 70 actuacions previstes al Pla Específic de Mobilitat del Vallès elaborat pel Departament de Territori el 2020. Però un any més tard, l'aleshores presidenta d'FGC, Marta Subirà, assegurava en una entrevista al TOT Sant Cugat: "En aquests pròxims cinc anys no està sobre la taula". Una gerra d'aigua freda que va ser contestada, pocs mesos després, amb la Declaració de Can Serra, un front comú de partits polítics i entitats del teixit econòmic i social per reclamar, una vegada més, la segona estació.
Foto de grup a la masia de Can Serra de Rubí. FOTO: Àlex Recolons (ACN)
L'abril de l'any 2023, la demanda de Rubí va arribar al Parlament de Catalunya, concretament a través d'una proposta de resolució aprovada per unanimitat a la Comissió de Territori que es comprometia a iniciar els tràmits per a la construcció de la nova estació. Aquest primer tràmit arribaria un any més tard, amb l'encàrrec d'un estudi de factibilitat de la construcció, els resultats del qual s'han donat a conèixer aquest dijous al govern municipal.
El POUM, clau perquè la nova estació sigui una realitat
En la reunió que ha mantingut la delegació rubinenca amb el secretari de Mobilitat, Manel Nadal, el director d’Infraestructures de Mobilitat, David Prat, el president de Ferrocarrils, Carles Ruiz, i la directora general d’FGC, Alicia Valle; han informat una delegació municipal encapçalada per l’alcaldessa de Rubí, Ana María Martínez Martínez aquest dijous, s'ha informat que la construcció de la segona estació es considera viable des del punt de vista tècnic i funcional, però s'ha lligat la seva rendibilitat al desenvolupament urbanístic de l'entorn de la Llana que es preveu al POUM, del qual s'ha aprovat un Avenç.
La previsió d'aquest document per aquesta zona és que a l'antiga fàbrica de Pich Aguilera s'hi ubiqui el nou edifici de l'Ajuntament, a més d'un nou barri amb habitatge i equipaments. De fet, i com ja es fa constar en planificacions territorials anteriors, es descriu aquesta zona com una "nova centralitat urbana", que conviuria amb una àrea industrial especialitzada a transformar. L'estació de La Llana, segons el mateix document, milloraria "la cobertura del sistema ferroviari en la part central i nord del municipi, donant accés al poligon de La Llana".
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.
Veure Comentaris