Bombers millora en seguretat en les intervencions d'emergència a les vies de FGC

 

 

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), a través d'un conveni de col·laboració amb el Departament d'Interior, ha cedit de forma gratuïta carretons d'emergències a la Direcció General de Prevenció, Extinció d'Incendis i Salvaments (DGPEIS) amb l'objectiu de millorar la seguretat i facilitar les actuacions dels operatius dels Bombers de la Generalitat en les emergències a les línies de ferrocarril. En total FGC ha cedit 12 carretons i 12 remolcs a la DGPEIS perquè els Bombers de la Generalitat puguin treballar en emergències que afectin les línies de Llobregat - Anoia, Barcelona - Vallès i Lleida - La Pobla de Segur.

 

Aquest divendres a la matinada, els Bombers de la Generalitat han realitzat un exercici de rescat a les vies de FGC a Viladordis on s'han posat a prova els nous carretons. En el simulacre han assistit el director general de Prevenció, Extinció d'Incendis i Salvaments (DGPEIS), Juli Gendrau, i el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Enric Ticó.

 

 

Un dels carretons que FGC ha cedit al cos | Bombers

 

 

Davant la problemàtica que presentaven les intervencions operatives en sinistres que es produïen en línies de ferrocarril a l'hora de desplaçar recursos humans i materials de forma àgil fins al lloc de l'incident, especialment quan l'emergència estava a l'interior d'un túnel, la DGPEIS i FGC van iniciar converses per tal de trobar una solució. Es va dissenyar conjuntament un carretó lleuger fet amb alumini, de fàcil muntatge a sobre la via, amb accionament manual que permetia el transport de càrregues, personal o  ferits, amb un mínim desgast físic per part dels operatius. D'aquesta manera, s'aconseguia rapidesa i una millora en la seguretat de les intervencions.

 

Així, FGC ha cedit 12 carretons i 12 remolcs per transport, amb amplades específiques segons la via, que han estat distribuïts en parcs propers a les línies de ferrocarril:

·         Regió d'Emergències Centre: 3 de 1.000 mm (línia Llobregat - Anoia)

·         Regió d'Emergències Metropolitana Nord: 4 de 1.435 mm (línia Barcelona - Vallès)

·         Regió d'Emergències Metropolitana Sud: 1 de 1.000 mm i 2 de 1.435 mm (línia Llobregat - Anoia)

·         Regió d'Emergències de Lleida: 2 de 1.668 mm (línia Lleida - La Pobla de Segur)

Característiques dels carretons

 

La plataforma, amb un pes de 60 kg, està formada per 3 grups de peces: dos eixos amb rodes, 4 panells perforats antilliscants i una barana. Els eixos estan formats per una estructura d'alumini i en cada extrem hi ha fixades rodes metàl·liques amb la forma adequada perquè s'adapti al perfil de la via de ferrocarril:

·         Línia Llobregat – Anoia (1.000 mm d'amplada)

·         Línia Barcelona – Vallès (1.435 mm d'amplada)

·         Línia Lleida – La Pobla de Segur (1.668 mm d'amplada)

 

Els panells, que s'encaixen i fixen a sobre dels eixos, estan formats per una placa d'alumini encunyada i perforada que la fa lleugera i antilliscant. Un dels eixos va equipat amb un sistema de bloqueig quan el carretó està aturat que, a més, permet frenar en moviment. Aquesta plataforma està dissenyada per aconseguir un ràpid i fàcil muntatge (aproximadament, uns 7 minuts), inclús en situacions de poca visibilitat.