Aquest dilluns 29 de setembre ha tingut lloc el ple municipal de Rubí. Durant la sessió s’han debatut sis mocions de les quals totes han obtingut llum verda. Tot i això, però, dues d’elles que tenien a veure amb l’ús de la llengua catalana (una presentada en conjunt per PSC, ERC i ECP perquè l’Ajuntament s'adhereixi al Pacte Nacional per la llengua i una altra de rebuig a la sentència del TSJC contra el dret de règim lingüístic i en defensa del català com a llengua vehicular a l’escola) han estat les que més han dividit a les forces polítiques del plenari.
La moció conjunta entre PSC, ERC i ECP per l’adhesió al Pacte Nacional per la Llengua Catalana, proposa, a més de l’adhesió al pacte, elaborar un pla municipal d’impuls del català, incloure clàusules lingüístiques en la contractació administrativa i garantir que el personal de l’Administració pública i el subcontractat tenen el coneixement adequat del català, entre d’altres. En aquest sentit, el portaveu dels comuns, Andrés Medrano, ha destacat la importància de defensar el català des de les institucions: “el pacte posa el compromís en la institució pública”.
El regidor d’ERC, Xavier Corbera, ha coincidit amb Medrano i ha recordat que el pacte el que fa és posar sobre la taula “coses bàsiques”. En una línia semblant s’ha pronunciat Toni García, de Veïns per Rubí, que ha remarcat que l'ús del català a Rubí està molt per sota del que hauria de ser. Pel que fa a l’AUP, tot i votar a favor de la moció, la seva portaveu, Marina Dolset, ha retret que fins ara l’Ajuntament “no hagi estat líder” en polítiques lingüístiques i ha apuntat que molts dels acords que presenta el text són molt similars als d’una moció que va presentar el seu grup el 2016 “demanen que aquest cop no quedi al calaix”, ha explicat Dolset.
Juan José Giner, portaveu del PP, ha dit que els grups d’esquerra no fan autocrítica quan surten dades que mostren que l’ús del català entre els joves està disminuint, “polititzar tant la llengua crea rebuig”, ha argumentat Giner. A més, ha dit que l’ús del català no representa una necessitat real entre la ciutadania “el català ja està protegit, el que no està protegit són les butxaques dels rubinencs”. D’una manera semblant s’ha expressat el regidor de Vox, Carlos Velarde: “imposar la llengua no aconsegueix cohesió. Estimar i cuidar no és imposar”.
El text ha estat aprovat amb els vots de totes les formacions i els vots contraris de VOX i el PP
La segona moció complementària al tema, presentada per l’AUP, demana mostrar el rebuig del Consistori a la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) contra el dret de règim lingüístic i en defensa del català com a llengua vehicular a l’escola. La portaveu del grup ha explicat que es tracta un text presentat a diversos Ajuntaments i, tot i que sigui “més bé simbòlica”, és un tema que els preocupa i on tenen una posició ferma al respecte. “Es tracta de blindar un model que ha funcionat, no es tracta d’una caça de bruixes”, ha afegit Dolset.
Tot i que tant el PSC com ECP han explicat que estan a favor de gran part de la moció i que s’uneixen a aquest rebuig, han justificat la seva abstenció perquè amb frases com “només amb la independència de Catalunya, i del conjunt dels Països Catalans, la llengua catalana tindrà el futur garantit”, presents a la part expositiva de la moció, s’està dividint i mostrant que “només es pot treballar d’una manera”. “Ens abstenim per una qüestió de forma que no pas de fons”, ha explicat Víctor García, regidor del PSC.
En aquest sentit, Corbera ha criticat la falta de contundència i de posicionament de l’equip de govern. “S’han buscat excuses per abstenir-se, si el problema era aquest podrien haver presentat esmenes i no ho han fet”, ha respost Dolset. Cristian Ruiz, de VR, ha coincidit amb la preocupació per l’ús partidista de la llengua “el català és un espai compartit, no una batalla”. Carlos Velarde de Vox i Giner del PP han insistit que la sentència només és l’aplicació de la legalitat, no un atac i han defensat que la moció té un caràcter de divisió dels catalans.
Aquesta segona moció ha obtingut llum verda amb els vots a favor d’ERC, VR, l’AUP i ECP, aquest últim després de transaccionar la moció, l’abstenció del PSC i els vots contraris de VOX i PP.
Cursos per fer servir desfibril·ladors, la prevenció del suïcidi i la tarifació social
Una segona moció que ha portat el ple el grup d’ECP és una per promoure la prevenció del suïcidi. El text demana fer difusió de les campanyes institucionals, en especial la campanya “Parla, t’escoltem” de la Diputació de Barcelona. També exposa que els serveis municipals que atenen les persones comptin amb una formació bàsica per poder oferir informació clara, actualitzada i accessible sobre recursos d’ajuda. En l’àmbit local, es demana que s’actualitzi la guia municipal de prevenció del suïcidi, editada el 2022. Jordi Arnaiz, regidor d’ECP, ha ressaltat que el suïcidi “no és només un problema de salut, sinó un problema social”.
La moció s’ha aprovat per unanimitat i tots els partits han coincidit en el fet que és necessari posar el focus en la salut mental d’una manera real. Alguns com la regidora Sandra Casas, d’ERC, han recordat la importància de tenir a Rubí uns centres de salut mental ben dotat i equipat per garantir un servei adient.
Velarde ha apuntat a les dades que ha donat el regidor Arnaiz, que parlen de l'alta taxa de suïcidi especialment entre el jovent, i ha lamentat que no es tingui en compte els homes en aquestes dades: “La majoria de suïcidis són homes, molts d’ells relacionats amb divorcis i les custòdies dels fills. S’ha de parlar de totes les causes”.
La moció per demanar cursos per fer servir els desfibril·ladors de la ciutat també ha tirat endavant de forma unànime. Alguns dels acords que planteja la moció són que aquesta formació es desenvolupi en centres cívics i equipaments municipals i que es col·labori amb les escoles públiques de Rubí. Tot i els seus vots a favor, tant Arnaiz com Dolset han coincidit que la moció no posa el focus en el realment important, que és tenir uns hospitals públics i serveis sanitaris de qualitat. Montse Soler, portaveu d’ERC, ha recriminat que el text no digués res nou que no s’hagi dit en altres mocions o precs amb anterioritat. A més, Marta Oliva, regidora del PSC, ha explicat que els desfibril·ladors de la ciutat són automàtics. “Et donen les instruccions per veu, estan pensats per fer-los servir sense formació”, ha aclarit Oliva.
La moció de l’AUP per instaurar un sistema de tarifació social i solidària en tots els serveis públics municipals vol garantir l’accés als serveis municipals a tota la població mitjançant un sistema de tarifació social i solidària que tingui en compte la renda i eviti exclusions per motius econòmics. Entre d’altres, s’ha acordat constituir un grup de treball amb Serveis Socials, Educació, Tresoreria, Intervenció, Serveis Econòmics i portaveus dels grups municipals per estudiar-ne la implementació; preparar els tràmits perquè les ordenances del 2027 permetin desplegar una prova pilot.
El text també ha prosperat gràcies als vots a favor d’ERC, el PP, VR i l’AUP i les abstencions del PSC, VOX i ECP
Per últim, ERC ha presentat una moció d’urgència per a la fi del genocidi a Gaza i suport i protecció de la Global Sumud Flotilla. El text ha estat aprovat per tots els grups, amb les abstencions de VOX i PP. La moció recull la gravíssima situació humanitària que viu la Franja de Gaza, amb desenes de milers de morts, centenars de milers de ferits i un bloqueig que impedeix l’accés a aliments, medicaments i altres subministraments essencials. També denuncia l’assassinat de periodistes i de personal sanitari i humanitari en l’exercici de la seva tasca.
Gestió patrimonial i urbanística
En matèria de patrimoni, s’ha aprovat definitivament, amb les úniques abstencions d’ERC i l’AUP, la recuperació d’ofici del local situat al c. Londres, 16, un immoble de titularitat municipal ocupat sense títol habilitant. El Consistori ha requerit als ocupants el desallotjament i, en cas contrari, podrà aplicar les vies d’execució forçosa previstes per la normativa.
També s’ha ratificat el decret d’Alcaldia pel qual l’Ajuntament compareix com a part codemandada en el recurs contenciós administratiu interposat per l’Alternativa d’Unitat Popular (AUP) davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), en relació amb la modificació puntual del Pla General d’Ordenació a l’entorn del PERI 10.1.2. Aquest punt ha estat aprovat per tots els grups, mentre que ERC i l’AUP s’han abstingut.
D’altra banda, s’ha aprovat definitivament i per unanimitat l’atermenament entre una finca municipal i una propietat privada d’IGUZZINI Illuminazione Ibèrica SAU, fet que permet resoldre de manera definitiva els límits entre ambdues parcel·les i assegurar la correcta gestió patrimonial.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.