Alba Martí (L'Ombra): "Si havia de començar un negoci, tenia clar que seria una llibreria"

Parlem amb l'Alba Martí, propietària de la llibreria L'Ombra que s'ubica a la nostra ciutat des del 1996

Una ciutat pot destacar per moltes coses, però el que marca la diferència és el comerç de tota la vida, que crea xarxa i fa prosperar un municipi. Aquest és el cas de la llibreria L'Ombra, una botiga que aquest març fa 28 anys que ven històries als rubinencs.

Avui parlem amb l'Alba Martí, la propietària i impulsora d'aquesta llibreria. Martí obre la botiga després d'un intent fallit de dedicar-se a l'ensenyament quan sorgeix l'oportunitat de comprar el local on estan ara ubicats, carrer de Pere Esmendia, 21, l'any 1996.

L'Alba Martí a l'aparador de L'Ombra. FOTO: Estela Luengo

L'Alba Martí a l'aparador de L'Ombra. FOTO: Estela Luengo

Com neix L'Ombra?

La llibreria neix quan surt l'oportunitat de comprar aquest local. Jo vaig estudiar història contemporània i en acabar vaig fer el màster en professorat, però un cop que m'hi vaig dedicar no em va agradar, ho passava molt malament perquè realment no és senzill. Com els meus pares tenien un negoci familiar, vaig estar treballant allà un temps, fins que amb 32 anys va sorgir l'oportunitat de comprar aquest local cèntric i ho vaig aprofitar.

Per què una llibreria i no qualsevol altre negoci?

Perquè sabia que si havia d'iniciar un projecte al qual jo em pogués dedicar i m'agrades només se'm venien al cap els llibres. En aquell moment tenia fills molt petits i tenia clar que no serà fàcil, però vam voler provar sort. Si havia d'obrir un negoci, sabia que no podia ser altra cosa que una llibreria.

"Si havia d'obrir un negoci, sabia que no podia ser altra cosa que una llibreria"

Al llarg d'aquests quasi 30 anys, heu patit algun moment de crisi greu?

Amb els negocis penso que no és res pla i sempre hi ha alts i baixos, a vegades tens projectes i no surten bé, i a vegades hi ha coses que potser no te les esperes i sí que surten bé. A l'entorn hi ha moments de crisi i crec que això és universal, hi ha moments que valores sobretot sent un projecte personal i hi ha moments en què et qüestiones si tirar endavant o no, i jo no he sigut una excepció, clar.

L'interior de la llibreria L'Ombra. FOTO: Estela Luengo

La segona planta de la llibreria L'Ombra. FOTO: Estela Luengo

Com es manté una llibreria durant tot aquest temps?

Hi ha hagut moments molt difícils, però sempre hem tirat cap endavant, cal dir que tampoc ho considero un èxit, hem anat fent a poc a poc. Durant la pandèmia per exemple, jo no ho vaig considerar com un moment de crisi en el meu negoci, més com un moment total d'incertesa, de no saber cap a on tirar, en una crisi fas una anàlisi de què ha fallat, però la pandèmia va ser un ca d'excepcionalitat general.

Com creus que han evolucionat els hàbits de lectura?

Quant a si es llegeix molt o poc tampoc sóc ningú per valorar, però quan surten aquestes crítiques constants als hàbits de lectura, jo sempre penso igual en els adults que en els nens. És cert que hi ha gent que no llegeix, però molta altra si ho fa i es nota, perquè estan molt al dia de les tendències de lectura.

Des que vaig començar fins ara, el món del llibre s'ha comercialitzat molt, abans ja ho era, però ara molt més. Com tot, això és un negoci més on les modes venen imposades pels de dalt i marquen a la gent cap a on ha d'anar.

"Des que vaig començar fins ara, el món del llibre s'ha comercialitzat molt"

Quin és el gènere literari que més es ven?

Ara està molt de moda el gènere fantàstic i romàntic per a un tipus de públic concret, però realment crec que va bastant teledirigit pels mass media. Veus que hi ha llibres que tenen molta propaganda i surten molt per la tele i amb això els grans grups editorials porten a la gent cap a on volen. Dintre d'això hi ha coses de qualitat que s'editen i valen la pena i altres que no.

L'interior de la llibreria L'Ombra. FOTO: Estela Luengo

L'interior de la llibreria L'Ombra. FOTO: Estela Luengo

Com es fidelitza clientela en una llibreria?

Això és una mica difícil de respondre perquè cadascú té la seva percepció, però aquí sempre intentem donar el millor servei, tenir sempre els llibres que es demanen, mantenir la botiga cuidada i neta... fer content al client és possiblement de les coses més difícils i en les que més falles, és evident quan tractes amb tota mena de persones que potser no us enteneu i s'enfadaran.

"Fer content al client és possiblement de les coses més difícils"

Com porteu el fet de fer-vos visibles a les xarxes socials?

Nosaltres tenim un Instagram que vam obrir durant la pandèmia amb l'ajuda de la meva filla. En aquell moment en va anar molt bé perquè jo portava molt malament veure la botiga tan buida i fosca. Llavors les xarxes van ser una eina per continuar d'alguna manera connectada a la clientela i que poguessin veure els llibres i les novetats que portàvem. Així i tot, jo no sóc molt fan i no ho controlo jo.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.