L'Arc Metropolità demana començar a desplegar la Llei contra la multireincidència

Els alcaldes i alcaldesses volen que es convoqui urgentment la Comissió de Policia de Catalunya

Els ajuntaments de l'Associació de Municipis de l'Arc Metropolità de Barcelona han demanat a la Generalitat que convoqui la Comissió de Policia de Catalunya per "esprémer" al màxim les possibilitats que dona la Llei contra la Multireincidència, ja que és un dels principals problemes de seguretat pública que afecta tots els municipis de Catalunya, especialment els de l'àmbit metropolità.

Els alcaldes i alcaldesses, entre les quals Ana María Martínez, consideren que la nova Llei comportarà per fi una penalitat dels furts reiterats, delictes que són menys violents o lesius per a les persones i els béns però que generen malestar i pertorben la percepció de seguretat i la imatge de les ciutats, per la seva aparent impunitat penal. Un cop aprovada la Llei, cal fer-le plenament efectiva tot acompanyant-la d'instruments per poder-la implementar, assegura l'Arc.

Aquest desplegament, segons han argumentat els representants de l'Associació, és en tres nivells: policial, Ajuntaments i Justícia. En primer lloc, defensen que cal reforçar la capacitat de Policies Locals i Mossos d'Esquadra de donar suport a l'Administració de Justícia en perseguir i condemnar els delictes, establint una instrucció clara dels procediments que han de seguir els cossos policials; en segon lloc, els ajuntaments han de dictar instruccions als seus secretaris generals i assessors judicials sobre com impulsar, personar-se en els procediments judicials i sol·licitar mesures cautelars en relació als delinqüents multireincidents, i per últim, cal reforçar la Justícia amb més recursos i una millor capacitat de gestió per tramitar més judicis per multireincidència i de manera més àgil.

En aquest sentit, també han demanat un repartiment territorial equitatiu i proporcionat dels nous jutges per impulsar la lluita contra la multireincidència.

La Llei contra la multireincidència, proposada per Junts, es va aprovar el febrer de 2026 després de dos anys de la seva presentació al Congrés, i es va aprovar amb els vots del PSOE i el PP. El setembre de 2024, el Comitè Executiu de l'Arc Metropolità, va aprovar una resolució per demanar canvis en el Codi Penal per acabar amb la multireincidència delictiva. 

Entre d'altres mesures, la norma contempla que els ajuntaments puguin advertir la Fiscalia i personar-se com a acusació particular, i que les policies locals puguin tenir accés a la informació judicial centralitzada, fet que ha de facilitar una actuació més coordinada i eficaç.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.