Carles Aluju: “A la sindicatura sempre trobaran una segona oportunitat”

El nou Síndic de Greuges de Rubí explica quines són les queixes més comunes que ha rebut fins ara i quin és el procediment per fer-les

En Carles Aluju és rubinenc, té 51 anys, i ha estat nomenat recentment nou Síndic de Greuges de la ciutat, dos anys després que aquesta figura quedés vacant amb la renuncia de la Milagros Calleja, l’anterior síndica.

Aluju és periodista i ha treballat en mitjans com Canal 10, Rubricata, Ràdio Rubí o El Nou. També ho ha fet en l’àmbit de la comunicació corporativa i en ens locals. A més, està format en coaching i va treballar a l’entitat municipal descentralitzada de Bellaterra.

Carles, després de dos anys sense tenir la ciutat la figura del Síndic de Greuges, hi havia molta feina acumulada?

De feina hi ha. De feina pendent d’aquest últims dos anys no, perquè els casos s’han derivat a la Sindicatura de Greuges de Catalunya. Només en el cas d’aquelles persones de Rubí que durant aquests dos últims anys hagin derivat els casos i demanin que els tornin a portar a Rubí ho faríem. Sinó se’ls queda la Sindicatura de Greuges de Catalunya. 

Dels expedients que hi havia en marxa quan estava la Milagros no hi hagut feina addicional perquè es van tancar tots els expedients que no estaven resolts. En cas que algú volgués tornar-lo a obrir hauria de venir i reactivar-lo.

El nou Síndic de Greuges en una de les terrasses de la Bibllioteca municipal, on està el seu despatx. FOTO: NHS

El nou Síndic de Greuges en una de les terrasses de la Bibllioteca municipal, on està el seu despatx. FOTO: NHS

Quines són les queixes més habituals que has rebut durant aquest mes i escaig de posada en funcionament de la sindicatura?

Fins a data d’avui, són 29 expedients que hem obert i, amb les visites que tenim compromeses la setmana vinent, arribarem als 35.

Hi ha gent que ve a la sindicatura però no havia fet una queixa formal inicial a l’Ajuntament. Per tant, se’ls hi ha demanat que primer facin la queixa formal al consistori i un cop tinguin resposta o hagin passat tres mesos sense ella, podem intervenir com a sindicatura perquè sempre ho fem en segona instància.

De les altres persones que sí hem pogut atendre hi ha multes d’aparcament, problemes amb colònies de gats, usos en solars que provoquen molèsties i servei d’autobusos en urbanitzacions. També problemes amb la ubicació de contenidors, neteja de parcel·les, el funcionament de les beques, queixes a la via pública, el servei de Correus a Sant Muç, estat dels fanals, etc.

Una altra de les feines que està molt bé és poder ajudar la gent a traduir un acte administratiu o resolució de l’Ajuntament. Per exemple, hi havia una persona que havia caigut al carrer i havia fet una reclamació. Li va arribar una resposta de l’Ajuntament però no sabia si li donaven la raó o no. Doncs poder ajudar a desxifrar això i explicar quins són els següents passos a fer està molt bé.

"No pots anar directament al metge especialista, primer has de passar pel metge de capçalera"

Carles, queda clar que abans de venir a presentar una queixa al Síndic s’ha d’haver fet prèviament una primera a l’Ajuntament.

Com a Síndic només puc defensar la ciutadania respecte els serveis que presta l’Ajuntament de Rubí directament o a través d’empreses concessionàries. La sindicatura entra en acció en una segona fase o instància. Tu no pots anar directament al metge especialista, primer has de passar pel metge de capçalera.

Sempre ha d’haver una primera queixa del ciutadà sobre un servei o l’estat de qualsevol cosa, i que hagin passat tres mesos sense resposta de l’Ajuntament o que es consideri que no és justa o la que ells s’esperaven. 

Entre els fets exposats a la queixa i els arguments que et dona l’Ajuntament, hem d’analitzar si s’han vulnerat drets o no, o si no s’ha fet una lectura prou àmplia de la normativa i s’ha d’acceptar el greuge presentat per una persona.

Una resposta molt usual quan es fa una instància és que es traslladarà al departament corresponent. En aquest cas, també es pot posar una queixa a la sindicatura?

Aquesta és, de vegades, una resposta tipus i la persona està confiant en què la queixa segueix el seu recorregut. Si resulta que et diuen ‘passem la seva queixa al departament que pertoca’ i han passat els tres mesos, ja és motiu de venir aquí, perquè l’únic que t’han dit és que han rebut la queixa però una resposta, que és el que busca la persona que la presenta, no l’ha tingut i s’ha vençut el termini de tres mesos.

"Durant el mandat, m’agradaria, quan més aviat millor, comptar amb aquestes altres dues figures"

Una de les qüestions que més es van reivindicar després de la renúncia de l’anterior síndica és que aquesta figura estigués professionalitzada i comptés amb una remuneració i personal assistent. S’ha complert?

El gran canvi en aquesta nova etapa era deixar de prestar la figura del responsable de la sindicatura des del voluntariat. Des del meu nomenament, es fa amb retribució econòmica, uns 25.700 euros l’any i mitja jornada laboral. Apart d’aquesta retribució, se’m dona un despatx per poder treballar i, en aquest cas, hi ha una persona responsable de la part administrativa. Aquest és el compromís que adquiria l’Ajuntament amb el nou reglament i s’ha complert.

A partir d’aquí, el Fòrum de Síndics, una de les recomanacions que fa, i que també s’inclou en una llei que ha entrat al Parlament i vol dotar d’uns mínims la creació d de noves sindicatures, és que l’estructura mínima en ciutats com Rubí hauria de ser el síndic i una persona que l’assisteixi en les tasques administratives, però també la figura d’un adjunt al síndic i d’una persona responsable d’assessorament jurídic. Per tant, ara sí que comencem amb un síndic i una responsable administrativa i durant el mandat, m’agradaria, quan més aviat millor, comptar amb aquestes altres dues figures.

Et sents acompanyat pel Fòrum de Síndics?

Totalment. Uns dies abans de ser nomenat es va posar en contacte amb el director del Fòrum per fer una primera formació i l’acompanyament ha estat des d’abans de prendre possessió.

La Milagros Calleja t’ha donat algunes recomanacions? Teniu contacte?

Des que la Milagros va saber que jo seria la persona escollida es va posar a la meva disposició i ha estat la meva porta d’entrada al Fòrum. Després m’ha portat a veure altres sindicatures de l’entorn amb les que ella havia tingut relació, com la de Sant Cugat, Sabadell, Terrassa o Santa Coloma. M’ha fet una aproximació a tot el món dels síndics i serveis claus de l’Ajuntament, com el de Mediació.

De la mateixa manera que he tingut aquest acompanyament excel·lent per part del Fòrum i de la Milagros, el fet que l’Elena Cubillo porti 22 anys a l’Ajuntament de Rubí, sap a qui cal trucar davant de qualsevol situació.

"Demanar cita prèvia a la sindicatura és el canal ideal per a nosaltres"

Qui vulgui adreçar-se a la Sindicatura de Greuges de Rubí, com ho ha de fer?

Estem oberts els matins, de dilluns a divendres, de 10 a 13 h (primera planta de la Biblioteca Mestre Martí Tauler). En aquest horari pot venir tothom i a la seu electrònica ja hi ha un tràmit específic per demanar cita prèvia a la sindicatura. Aquest és el canal ideal per a nosaltres perquè la persona ja t’exposa, des de casa o de forma presencial, quin és el tema i pot adjuntar la documentació. A partir d’aquí ens ho mirem i donem dia i hora per fer la visita.

Malgrat que el meu horari és mitja jornada, en funció de la setmana ofereixo un o dos dies a la tarda per poder atendre visites.

Per últim Carles, què trobaran els rubinencs a la sindicatura?

Bàsicament, sempre trobaran una segona oportunitat després d’haver-se queixat a l’Ajuntament de qualsevol tema que sigui de la seva competència. Que recordin que abans de venir a la sindicatura hi ha d’haver-hi una queixa formal al consistori i, un cop superats els tres mesos o amb una resposta que no et convenç, és motiu suficient per venir aquí. En funció de la informació que rebem, hi haurà casos en els quals la ciutadania tindrà raó o d’altres en els que l’Ajuntament ha actuat correctament. Estirarem el fil tot el que es pugui.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.