El partit de lliga de 4a Catalana que enfrontava el Ronin FC (l’equip presidit per l’influenciador Ibai Llanos) i l'equip rubinenc Juventud 25 de septiembre B, amb el lideratge en joc i retransmès en directe per les xarxes, ha estat també l’escenari d’una acció per visibilitzar la comunitat de creadors i creadores de continguts digitals en català.
Una lona de 10x2 metres al Municipal del 25 de setembre ha cridat l’atenció a les xarxes: “Podràs guanyar la lliga. Però per liderar la Llista, t’hi hauràs d’esforçar”. Sense mencionar-lo directament, la frase interpel·lava Ibai, un dels creadors de contingut digital més seguit i influent del món en castellà establert a Catalunya des de fa anys.
L’enllaç i el codi QR de la lona apuntaven a llista.cat, l’aparador principal de la creació de contingut digital en català, que ja compta actualment amb més de 1.250 creadors i creadores, i que continua creixent mes a mes. Aquest projecte, impulsat per La Fera i Accent Obert, ordena la rellevància i emergència dels creadors i creadores a partir d’un algorisme transparent que mesura el seu abast a diferents xarxes.
“No és que no hi hagi contingut en català; és que sovint l’audiència no sap on trobar-lo”
Aquesta és la diagnosi de Sergi Céspedes, responsable de la Llista, que neix per resoldre aquesta paradoxa. “Hi havia milers de joves seguint en directe un partit que es juga aquí, que parlen el català en el seu dia a dia, però que, en canvi, no consumeixen continguts en la seva llengua en l’àmbit digital”, afirma Céspedes. “La Llista demostra que també hi ha molt talent que pensa i s’expressa com ells a només un clic de distància”, afegeix.
La cara visible de la Llista ha volgut tallar de rel qualsevol polèmica: “no és una protesta en contra de ningú, és només la reivindicació d’allò que hauria de ser normal: que el català és una llengua tan vàlida i útil per crear i consumir entreteniment a les xarxes com qualsevol altra.”
Molt més que futbol: videojocs, educació, cultura, estil de vida…
Organitzada per categories temàtiques, la Llista inclou creadors d’esports, però també d’educació, videojocs, estil de vida, salut o cultura, facilitant que els usuaris descobreixin canals en català a YouTube, TikTok i Instagram segons els seus interessos, sense haver de canviar de llengua, ni d’hàbits ni de plataformes.
“Òbviament, ens agradaria veure més català en l’univers del Ronin, del seu president o dels seus jugadors”, apunta Céspedes, “però no serien una novetat ni una excepció si es decidissin a fer-ho. A la Llista ja hi ha avui molts creadors esportius que fan contingut en català i connecten amb audiències joves.”
El futur de la llengua també es juga al digital
La iniciativa forma part de les accions impulsades per Accent Obert per afavorir la professionalització de la creació de continguts en català, amb la convicció que el món digital és avui un dels principals espais on la llengua es juga el seu futur.
Aquesta línia d’actuació s’alinea també amb la campanya configura .cat, que promou que la ciutadania i les organitzacions configurin els seus dispositius en català per contribuir a fer la nostra llengua visible i més present a Internet.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.
Subscriu-te al butlletí
WhatsApp
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
Telegram
TikTok