El cotxe de passatgers d’en Bigorra, en el 1914

Abans de l'arribada del tren elèctric a Rubí, si una persona volia anar a Barcelona en transport públic, havia d'agafar una tartana o automòbil de passatgers fins a l'estació del Papiol

La fotografia, d’autoria desconeguda, pertany a l’Arxiu Josep Maria Roset i ha estat publicada al llibre L’Abans (2002) i al núm. 70 del Butlletí del Centre d’Estudis Rubinencs i el Grup de Col·laboradors del Museu de Rubí (juny de 2018).

En ella es pot veure el cotxe de passatgers (és a dir, el que es deia en aquells temps un “cotxe-òmnibus”) que pertanyia a un cert Bigorra, un propietari de Barcelona que des de 1909 oferia trajectes de Rubí al Papiol, en substitució de les antigues tartanes tirades per força animal.

Abans que vingués el tren elèctric a Rubí el 1918, si una persona volia anar a Barcelona en transport públic, havia de prendre al centre de la població una tartana o automòbil de passatgers que el portaria a l’estació del Papiol, que empalmava amb la via de ferrocarrils de Barcelona a Vilafranca del Penedès.

Per cobrir aquest servei a Rubí, a partir del segon decenni del segle passat els automòbils prengueren el relleu de diligències i tartanes tirades per cavalls i diverses famílies de Rubí que havien tingut cura des de feia temps del transport de passatgers, tant al Papiol com a Terrassa, utilitzarien aquests nous i flamants mitjans. La Gran Fonda Puig (de Joan Puig i Amàlia Saló) creà l’empresa “Hispano Rubinense” amb servei d’automòbils al Papiol, mentre que l’”Agència”, de cal Colomer, transportava persones a la ciutat de Terrassa. I en Bigorra, que no era rubinenc, també aportaria el seu “cotxe-òmnibus”.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.