L'antic pont de la via

 

 

 

Presentem aquesta setmana una fotografia de la primera meitat del segle passat, d'autor desconegut i procedent de l'Arxiu dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que ens mostra l'antic pont que salvava la riera, construït durant les obres d'instal·lació de la via del tren, el 1917-1918, pels enginyers de l'empresa que construïa la via (Ferrocarrils de Catalunya, SA). A la part superior dreta, podeu veure l'antiga estació, acabada de fer.

Meritxell Torné, al llibre L'Abans, ens explica una curiosa anècdota que té a veure amb la construcció del pont:

"Mentre els enginyers n'iniciaven les obres, una tarda, uns pagesos de Rubí van advertir als responsables de l'obra que l'estructura del pont era tan dèbil que quan les aigües de la riera pugessin de nivell, un dia de pluja, s'endurien el pont riera avall. Els enginyers no van fer cas d'aquells comentaris, però vet aquí que aquella mateixa nit un aiguat a la capçalera de Sant Llorenç va fer baixar un volum d'aigua que va destruir els incipients pilastres del pont. Fou llavors quan es va decidir fer una nova construcció tan sòlida, que el pont de la via va ser l'únic pont que va resistir la força de l'aigua de la tràgica rierada de 1962".

Els enginyers en van prendre nota i el pont va ser construït de manera obliqua al curs de la riera a fi d'oferir menys resistència en cas de possibles embats de les aigües. A més disposava de tres grans ulls per deixar passar l'aigua i un de més petit per facilitar el pas de persones i carros per la llera de la banda esquerra del curs de la riera (a la foto el podeu veure a la part dreta inferior del pont).

Aquesta infraestructura va resistir la rierada gràcies a les mesures que es van prendre en la seva construcció, però va ser desmantellat als anys 70. Un metre més al nord d'on era es va instal·lar un nou pont de formigó més funcional, però si us fixeu bé quan el travesseu per anar cap al carrer de la Perla, a l'altra banda de la riera, a mà esquerra  podreu veure les poques restes del pont de 1917.