La connexió entre les línies del Vallès i Llobregat d'FGC, a partir de 2029

El perllongament de la línia del Baix Llobregat-Anoia permetrà la connexió amb les línies del Vallès

La connexió entre les línies del Vallès i i del Llobregat dels Ferrocarrils de la Generalitat serà una realitat entre el 2029 i el 2030. La Generalitat ha publicat aquest dijous la licitació de l'obra per valor de 320 milions d'euros i la previsió és que comenci a executar-se durant l'estiu del pròxim any. El nou traçat unirà les línies del Vallès i el Llobregat-Anoia entre Plaça Espanya i Gràcia, amb parada a les noves estacions d'Hospital Clínic i Francesc Macià.

La connexió serà possible gràcies al perllongament de la la línia del Llobregat, amb un trajecte de 4 quilòmetres en 7 minuts. La línia millorarà la connectivitat de Barcelona i, segons els càlculs del Departament de Territori, beneficiarà 70.000 usuaris en un dia feiner i fins a 19 milions a l'any. 

430 milions d'inversió

Territori assegura que és una actuació que té "més beneficis que costos". D'una banda, amplia la xarxa interna de Barcelona, sobretot en una zona "poc coberta" pel metro, i, de l'altra, millora l'accessibilitat ferroviària a la capital catalana, de manera que s'enfoca cap a l'objectiu de reduir el trànsit rodat.

Es tracta, però, d'una infraestructura "complexa", que requereix construir dues noves estacions –Hospital Clínic i Francesc Macià- i remodelar-ne dues més –Plaça Espanya i Gràcia-. La inversió total ascendeix fins a 430 milions d'euros.

El 4% de la infraestructura cobrirà el 38% de la demanda

La infraestructura suposarà el 4% de la longitud en quilòmetres de la xarxa d'FGC. Ara bé, en relació amb la demanda representarà fins al 38% del total. És a dir, gairebé 4 de 10 usuaris de Ferrocarril faran servir l'L8. 

Dels 19 milions d'usuaris que es calcula que beneficiarà la línia, es preveu que 15 seran nous. .

Una segona tuneladora sota el terra de Barcelona

Un cop comencin les obres, es requerirà una tuneladora sota el terra de Barcelona, que s'afegirà a la que ja està en marxa en el tram central de l'L9 de metro. Abans que la màquina comenci a perforar el subsol, Territori ha explicat que realitzarà inspeccions tècniques a més de 13.500 edificis ubicats en la zona d'influència de les obres per tal de garantir que es troben en bones condicions i no hi ha perill. 

El nou traçat passarà per sota d'infraestructures ja existents, com els túnels de l'L1 i l'L3 a Plaça Espanya o un tram de l'L5. Territori ha assegurat que ha fet un estudi exhaustiu del terreny subterrani i que les vies –totes d'ample mètric- passaran a una fondària màxima de 52 metres.

Noves estacions "semblants" a les de l'L9

El nou traçat tindrà una longitud de quatre quilòmetres de túnel, en el que caldrà construir-hi dues estacions (Hospital Clínic i Francesc Macià) i remodelar-ne dues més (Plaça Espanya i Gràcia). La previsió és que les estacions siguin "semblants" a les de l'L9, amb ascensors de gran capacitat que enllaçaran amb els vestíbuls.

A Plaça d'Espanya, el nou accés s'ubicarà al costat muntanya, pròxim al centre comercial Arenas. Així mateix, el projecte també detalla que a Hospital Clínic l'estació estarà a la cruïlla entre el carrer Compte Urgell i Rosselló, i a Francesc Macià tan pròxima com sigui possible amb la plaça, amb l'objectiu de facilitar la connectivitat amb el tramvia.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.