El Servei de Mediació Ciutadana fa 10 anys

Fa 10 anys que Rubí té Servei de Mediació Ciutadana Foto: Cedida

 

Del 16 al 23 de gener, el Servei Municipal de Mediació Ciutadana ha organitzat sota el nom de Setmana de la Mediació un seguit d'activitats relacionades amb aquest mètode de resolució de conflictes. El 21 de gener és el Dia Europeu de la Mediació i aquests dies també se celebra el 10è aniversari de l'inici del funcionament d'aquest servei. Fa una dècada, Rubí va ser un dels municipis que van apostar per la mediació ciutadana amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona.

 

Aquest servei s'especialitza en la mediació comunitària, gestionant un 97% de casos relacionats amb problemes de convivència. S'hi han abordat tot tipus de conflictes: sorolls, humitats, relacions interpersonals, animals domèstics, etc. S'ha treballat amb les comunitats per facilitar la gestió dels espais veïnals i acompanyar-les en la gestió de problemes d'impagaments, de neteja i d'ús del espais comuns, entre d'altres, i també s'ha col·laborat amb elles en la redacció de reglaments interns que facilitessin la gestió de l'escala.

 

El servei ha atès més de 3.390 persones, ja sigui amb entrevistes individuals o grupals. En aquests 10 anys, s'han gestionat 1.040 casos amb una repercussió indirecta en més de 5.700 ciutadans. Han estat intervencions per a la mediació i resolució de conflictes entre particulars, entitats, associacions veïnals i administradors de finques.

 

Al llarg d'aquesta dècada, també s'han desenvolupat actuacions de prevenció i sensibilització a través de la formació. S'han fet tallers i formacions en escoles, instituts i amb grups d'alumnes de PQPI en què s'han treballat els rumors, els estereotips i eines per millorar la comunicació. El contingut de les formacions i la metodologia s'ha adaptat a les demandes i necessitats dels diferents col·lectius: gent gran, joves, entitats socials i culturals, associacions de veïns i altres col·lectius.

 

Aquest és un recurs que aposta clarament per la creació de sinergies i el treball en xarxa amb altres àrees municipals. S'ofereix sense cost per a les persones usuàries i és accessible per a tothom; només cal contactar-hi de forma presencial o telefònicament.

 

La mediació és una eina, una opció, un mètode alternatiu per poder resoldre un conflicte. La proposta és establir ponts de comunicació entre parts o persones que comparteixen un conflicte. Les mateixes persones són les protagonistes del seus processos, plantegen les seves necessitats i proposen una o diferents opcions per a la resolució del conflicte. La mediació es basa en la neutralitat vers les parts, la imparcialitat, la confidencialitat i la voluntarietat dels participants.

 

El Servei de Mediació és un recurs flexible, pràctic, proper i dialogant que s'adapta a les diferents situacions, atorgant als ciutadans i ciutadanes el veritable protagonisme i un paper actiu i responsable davant el conflicte i la seva solució.