Aquest darrer més de juny s'ha aprovat el Pla estratègic de Govern Obert de l'Ajuntament de Rubí basat en tres eixos de treball que desplegaran un seguit d'accions amb la vista posada al 2030. Un compromís de compliment del que estableix la Llei de transparència, accés a la informació i bon govern del 2014.
Al 2014, es va posar en marxa el primer portal de dades obertes municipal i al 2015 entrava en funcionament el portal de transparència. En aquesta mateixa línia, al 2020 es posava a disposició de la ciutadania el tràmit telemàtic de dret d’accés a la informació. A més, el mateix any, es creava la Unitat de Govern Obert que agrupa els serveis de Transparència i Participació.
El encara regidor de Transparència, Pau Navarro, considera que: “aquest pla i la creació de la unitat de Govern Obert és fruit d’un treball col·lectiu, transversal amb una planificació a curt, mitjà i llarg termini. Els seus objectius es desenvoluparan a partir de la transparència, l’ètica i la integritat institucional així com la participació e interacció ciutadana i el foment del treball en xarxa. Tot això ha de servir per obrir i apropar el dia a dia del funcionament de la institució, en el seu conjunt, a la ciutadania”
L’impuls de la transparència, l’ètica i la integritat en la gestió és el primer eix d’actuació. Aquest àmbit té com a objectius fomentar el retiment de comptes i la transparència en la informació pública i en la seva accessibilitat.
La segona línia de treball té a veure amb l’aprofundiment en dinàmiques d’interacció, participació i col·laboració amb la ciutadania. Aquest punt incideix, segons el consistori, en la voluntat d’incentivar la participació ciutadana en la presa de decisions. Una d’aquestes línies de treball es va iniciar a mitjans de 2020 vinculant la participació de la ciutadania en l’elaboració i aprovació de normativa mitjançant el portal de participació, on des d’aleshores s’han endegat 16 processos que han recollit més de 20 aportacions ciutadanes.
Fomentar el treball en xarxa és el tercer eix i busca fomentar el concepte de govern obert així com la cultura participativa a diferents àmbits del municipi. En aquest sentit, l’ajuntament disposa de diverses opcions de dades obertes fruit d’una automatització i generació de sistemes de dades interns que s’han compartit en diferents fòrums amb altres administracions. A més, la voluntat és realitzar accions per compartir els usos de les dades obertes i les eines corresponents amb la ciutadania i, al mateix temps, fer pedagogia i formació, ja sigui a professionals municipals com a la ciutadania.
Cadascuna d’aquesta línies comprèn el desplegament d’un seguit d’iniciatives que donaran continuïtat a la feina feta fins ara. En aquest sentit, s’ha avançat en l’establiment de la cultura de la publicitat activa, en la creació de xarxes internes i fluxos de treball compartits entre serveis, en la interiorització de la necessitat d’aprofundir en el retiment de comptes, en la publicació de dades obertes, en la seva visualització de cara a la ciutadania i en l’elaboració de les cartes de serveis.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.