Les botigues de Rubí tornen a omplir de vida la ciutat

Comerciants de la ciutat ens expliquen com han viscut la crisi sanitària i com afronten el nou escenari postcovid

El comerç local és una part inherent i imprescindible de qualsevol ciutat. Les botigues de Rubí omplen de vida els seus carrers i són un punt de trobada i intercanvi social. A més, el teixit comercial és una de les bases de l’economia urbana, ja que crea llocs de feina i genera negoci per altres sectors.

Durant el confinament decretat per fer front a la pandèmia hem pogut veure com seria Rubí sense el comerç de proximitat i on tot s’adquirís per internet. Per sort, i després de passar el pitjor de la crisi sanitària, molts negocis han tornat a apujar la persiana. És l’hora de posar de relleu, un cop més, la importància social i econòmica del teixit comercial de la ciutat.

"Els i les comerciants de la ciutat han demostrat en una crisi sanitària sense precedents la seva capacitat de resiliència. Adaptar-se a la normativa sanitària, que a més, anava canviant; obrir-se a la venda en línea, adquirir noves rutines d’higiene i autoprotecció ... No ha estat fàcil, però ho han fet. La ciutat està enormement agraïda per la seva responsabilitat i el seu esforç”, ha declarat l'alcaldessa de Rubí, Ana María Martínez.  

Les botigues de barri ofereixen un tracte personalitzat i pròxim, afavoreixen la dinamització econòmica local. donen personalitat i un tret diferenciador a la ciutat. En aquest sentit, l'alcaldessa considera que “ara ens toca a nosaltres. Com a compradors, ens toca triar els comerços de la ciutat. Com a Administració, ens hem posat a treballar immediatament per donar suport a aquest sector econòmic indispensable per al municipi amb la voluntat de no deixar ningú enrere”.

 

Miquel Ortuño, president de la Federació de Comerciants i Gremis de Rubí. FOTO: Redacció

  

Les vendes per internet o entregues a domicili, poc habituals abans del coronavirus en el comerç local, s’ha incrementat de forma notable en els darrers mesos. Per a Miquel Ortuño, president de Comerç Rubí, “l'aparició d'aquesta pandèmia ho ha accelerat tot, hi ha establiments que estaven més preparats que d'altres, però ens hem hagut de posar les piles i hem de continuar treballant”.

Ortuño considera que per enfortir l’economia local “hem de ser positius i acceptar aquesta nova situació, reinventar-nos, ser creatius, comunicatius i endinsar-nos en les noves formes de venda, internet, webs, xarxes socials, etc. (…) Prioritzar la relació amb els clients i oferir un tracte personalitzat. Això marcarà la diferencia”, assegura.

Pel que fa a altres autònoms i botiguers de la ciutat, des del TOT Rubí hem volgut saber com han viscut la crisi sanitària i com afronten l’escenari postcovid.

Alfred Martí, propietari del bar-restaurant Cal Gori. FOTO: Redacció

   

Alfred Martí, quarta generació que regenta el conegut bar-restaurant Cal Gori de Rubí, admet que el coronavirus “ha sigut una situació excepcional, única. Hem estat dos mesos i mig tancats, cosa que no havia passat mai a la història, ni en guerra ni en postguerra”.

Martí explica que l’establiment s’ha adaptat a les circumstàncies, tot i que considera que són moments difícils, “amb gent en ERTE i ara a veure com ens en sortim. Hem de fer les coses molt ben fetes perquè tothom torni a venir. Des de l’any 33 que hem estat aquí, i pensem continuar aquí”.

Blai Vilalta, al capdavant d'Establiments Vilalta. FOTO: Redacció

  

En el cas de l’emblemàtica botiga Establiments Vilalta, en Blai Vilalta reconeix que a l’inici de l’estat d’alarma estaven “bastant amoïnats” però per sort, i al tenir una secció de premsa i papereria van poder obrir com a serveis essencials.

En Blai explica que al matí obrien una part de la botiga i a la tarda tancaven per dedicar-se a repartir a domicili les comandes online o que rebien per Whatsapp. Durant el confinament i amb el tancament de les escoles, “el que més ens ha salvat ha estat el material escolar i les manualitats per als nens que s’han quedat a casa”.

Els germans Josep Manel i Maite Mateo, a la botiga Mateo Joiers. FOTO: Redacció

   

Per a Mateo Joiers, un negoci familiar amb 27 anys d’història a la ciutat, la remuntada s’està fent a poc a poc i durant el confinament també han facilitat la venda online a través de les seves xarxes socials.

En Josep Manel Mateo explica que primer van obrir la botiga amb cita prèvia i després amb horari reduït. Espera que els rubinencs i rubinenques “aprofitin les botigues de casa perquè la gent s’ha acostumat molt a comprar per internet per por a sortir al carrer”.

Josep Lluís Martínez Pons, propietari de la Floristeria Martínez. FOTO: Redacció

  

Pel que fa a la Floristeria Martínez, quan li preguntem a en Josep Lluís Martínez com ha viscut la crisi del coronavirus respon amb contundència: “malament. Ens van fer tancar per la situació en la qual ens trobàvem i això va fer que ens trobéssim de cop i volta sense ingressos i sense poder treballar, amb tot el que comporta”.

Tot i això, en Josep Lluís ha acceptat la situació que li ha tocat viure i durant els mesos que ha durat el confinament ha treballat a la botiga de forma online. "Comunions i bodes han quedat anul·lades al cent per cent i s’han traslladat a l’any que ve. Igual que el servei de funerària. L’únic que hem pogut mantenir ha estat el tema de les flors online”.

Josep Lluís recorda que “moltes famílies viuen del comerç local i això és el que genera riquesa en el municipi. El fet de gastar diners a botigues de Rubí és invertir en tu mateix. Penso que hem d’ajudar al comerç en aquests moments tan difícils”.

Sonia Nieto, propietària de la botiga de roba Xocolata Blanca. FOTO: Redacció

  

Un altre exemple és la Sonia Nieto, propietària de la botiga de roba Xocolata Blanca, qui ens explica com ha estat de dur el tancament dels comerços arran de l’estat d’alarma. “No sabíem si tancar o continuar perquè teníem la incertesa de què serà de nosaltres (...) Ha estat una situació surrealista”, ens explica.

En el seu cas, i per seguretat, la Sonia ha preferit no vendre els seus productes de forma online. “No, perquè era sortir jo al carrer i venir a la botiga. Posava en perill a la meva família i al repartidor”.

Tanmateix, la Sonia ens recorda que “un barri sense botigues és molt trist. Les botigues donen vida”.

El Juan López i la Isabel Romero, a la seva parada de pollastres del Mercat. FOTO: Redacció

  

Un altre dels centres neuràlgics de la ciutat és el Mercat municipal, que com a proveïdor d’aliments i productes essencials ha estat obert des de l’inici de l’estat d’alarma i durant tot el confinament. El Juan López, des de la seva parada de pollastres, fa un repàs del transcurs dels fets. “Amb el pas de les setmanes tot es va anar adaptant i canviant, acceptant les mesures de seguretat com portar la mascareta, els gels… però sí que és veritat que hem viscut molts moments dolents. S’ha de tenir en compte que nosaltres treballem d’una forma diferent dels supermercats, on hi ha torns. Aquí ens aixequem a les 5 del matí i aguantem fins a les 7 de la tarda”, explica. En la mateixa línia, la Isabel Romero recorda que ha estat “una situació de molt estrès, arribàvem molt cansats”.

Tanmateix, la Isabel destaca la proximitat i la professionalitat dels paradistes, i com s’ha produït un canvi generacional arran de la pandèmia. “Les mares sempre han comprat als fills i aquesta vegada ha estat al revés, han estat els fills qui han vingut a comprar a les mares”.

Pel que fa a la compra online, la Isabel explica que en el Mercat fa temps que es fan comandes a través del Whatsapp, “però si era un 20% del total i el restant atenció directa, doncs aquests últims temps ha estat al revés. Una situació que tot i mantenir-se, ha baixat perquè la gent que és de mercat li agrada venir a comprar”.

La María Jose, a la seva perruqueria i centre d'estètica Marla Belleza. FOTO: Cedida

  

La María José Martínez és la propietària de la perruqueria i centre d’estètica Marla Belleza. Després de mesos amb el negoci tancat ara té llista d’espera i molta feina. “He hagut de contractar una altra noia” ens explica des del seu local, al qual només es pot accedir amb cita prèvia i extremant les mesures de seguretat. La María José li demana al rubinenc “que es quedi a la ciutat i consumeixi aquí, i si pot ser les vacances també al país”, diu entre riures.

 

En Tom Brustenga i una de les treballadores a l'Herbolari de Rubí. FONT: Redacció

   

Reforçar el sistema immunitari i les defenses ha estat una de les coses més sol·licitades durant el temps del confinament. Ho sap molt bé en Ton Brustenga, propietari de l'Herbolari de Rubí. "Vam treballar des del minut u. Al matí molt bé però a la tarda baixava molt perquè la gent no sortia a passejar i estava tothom reclòs a casa seva". Afegeix que les comandes online i a través del Whatsapp es van incrementar força a l'inici de l'estat d'alarma tot i que ara el servei s'ha estabilitzat.

En Ton recorda la importància del tracte personalitzar del botiguer i explica que a gent ve a comprar físicament "per la confiança i perquè li pots aconsellar el que millor li pot funcionar per a la seva salut". A més, considera que "si la gent comença a comprar només online o fent un clic, el comerç local se'n va en orris".

Mary García, propietària de Carlsmery's cake. FOTO: Cedida

 

Carlsmery’s cake, la botiga de rebosteria creativa de la Mary García és un altre exemple de reconversió del negoci malgrat els durs moments que va viure a l’inici de l’estat d’alarma.

Després de potenciar la venda online de pastissos obligada per les circumstàncies, ara ha pogut obrir una nova secció a la botiga on ofereix complements de decoració de pastisseria. La Mary assegura que “els rubinencs s’estan portant molt bé amb el petit comerç. És increïble”.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.