L’estació de Renfe de Rubí, la gran oblidada

El seu difícil accés a peu i el fet que no tingui parada a Barcelona provoca que la facin servir molt pocs passatgers en comparació amb els Ferrocarrils

Arribem poc abans de les 11 h del matí d’un dia laborable a l’estació de Renfe de Rubí. Certament no és hora punta però més de la meitat de l’aparcament exterior està buit. L’altra meitat la fa servir un empresa privada de lloguer de places per deixar el cotxe.

Més de la meitat de les places d'aparcament estan buides. FOTO: Redacció

Curiosament totes les quatre portes d’accés estan obertes, amb la qual cosa podem entrar amb facilitat i sense haver de marcar la targeta a l’entrada. A l’andana 1 direcció Martorell hi ha vuit persones esperant el pròxim tren. A l’andana 2 direcció Granollers no hi ha ningú.

Segons l'Anuari Estadístic de Transport Ferroviari de la Generalitat, el 2017 van pujar a l'estació de Renfe de Rubí 62.000 persones, i en van baixar 61.000. Això deixa una mitjana diària de 170 i 167 viatgers. Les xifres des del 2014 fins al 2016 són gairebé les mateixes.

Si ho comparem amb els Ferrocarrils de la Generalitat, la diferència però és abismal. Els 62.000 viatgers anuals que van agafar el tren a l’estació de Renfe de Rubí el 2017 contrasta amb els més de dos milions de passatgers que ho van fer als Ferrocarrils de la Generalitat, exactament 2.447.741 persones.

Portes d'accés obertes a l'estació de Renfe de Rubí. FOTO: Redacció

La R8 no té parada a Barcelona

La línia que passa per Rubí és la R8 i consta de vuit parades: Martorell, Castellbisbal, Rubí, Sant Cugat, Cerdanyola-Universitat, Mollet del Vallès, Montmeló i Granollers.

Aquesta línia que passa per Rubí i enllaça Martorell i Granollers centre es va construir el 1982 per evitar que els trens de mercaderies haguessin de passar per Barcelona. No va ser fins al maig de 2005 que va començar a donar servei a trens de passatgers amb l’entrada en funcionament de la línia R7, però en el 2011 es va substituir per l’actual R8, moment en el qual deixa de passar per la capital.

Aquest fet és probablement un dels motius pels quals hi hagi menys trànsit de passatgers en comparació amb els Ferrocarrils de la Generalitat, ja que moltes persones es desplacen diàriament per anar a treballar a la capital. Entre l’actual estació de Renfe i els Ferrocarrils a Rubí hi ha més d’un quilòmetre i mig de distància.  

Sense accessibilitat ni pas de vianants

Malgrat que hi ha una rampa per accedir a l’estació en cadira de rodes, els dos ascensors que hi ha a l’andana no funcionen. De fet un cartell de Rodalies ja avisa que és una estació sense accessibilitat, per la qual cosa una persona amb mobilitat reduïda tindrà serioses dificultats per desplaçar-se i li serà missió impossible si vol agafar el tren en direcció Martorell.

No funciona cap dels dos ascensors de l'estació. FOTO: Redacció

Arribar a peu a la mateixa estació és gairebé un perill ja que l’únic accés és a través de la rotonda que enllaça l’avinguda Electricitat amb l’AP-7. No hi ha cap pas de vianants al carrer més proper, el de Josep Trueta, i fer-ho des del final Passeig de les Torres comporta haver de trepitjar part de la rotonda, on els cotxes passen a una velocitat considerable.

Actualment no hi ha cap pas de vianants per accedir a l'estació de Renfe de Rubí. FOTO: Redacció

Com a curiositat, l’estació disposa d’un aparcament de bicicletes buit i a la màquina de venda de bitllets només es pot fer la transacció amb targeta de crèdit.

Aparcament de bicicletes buit. FOTO: Redacció