Un estudi proposa transformar la C-1413, al seu pas per Rubí, en una via urbana

L'estudi, elaborat per dos membres del nou col·lectiu 'La Riera que volem', proposa reduir la velocitat, afegir un carril bici i eliminar el trànsit de vehicles pesats per aquest tram

L’intens trànsit de vehicles, molts dels quals són pesants, per la carretera comarcal C-1413 al seu pas per Rubí, i que discorre paral·lela a la riera, genera problemes de contaminació acústics i atmosfèrics als veïns que viuen en l’entorn d’aquest eix viari. Aquesta és una de les principals conclusions de l'estudi realitzat per dos rubinencs, l'Ignasi Mir, enginyer de camins i industrial, i Mireia Gascón, biòloga i investigadora en epidemiologia ambiental, tots dos membres del nou col·lectiu La Riera que volem.

Més info: Neix una nova iniciativa ciutadana per millorar la riera de Rubí

Segons aquest estudi, la contaminació acústica i atmosfèrica provocada pels vehicles està molt per sobre dels llindars marcats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) i dels objectius municipals. El treball mostra que la intensitat acústica sovint supera el doble del límit màxim indicat per la normativa municipal (60 decibels de dia i 50 decibels de nit) i recorda que els efectes de la contaminació atmosfèrica a llarg termini fan augmentar considerablement el risc d’emmalaltir o morir prematurament per a les persones que viuen més a prop de la carretera.

 
C-1413 al seu pas per Rubí

C-1413 al seu pas per Rubí

Reduir la velocitat a 30 km/h, afegir un carril bici i eliminar el trànsit de vehicles pesants

Davant d'aquestes dades, l’estudi proposa recuperar una de les propostes existents a la darrera versió del pla urbanístic municipal (POUM), que és transformar la C-1413 en una via urbana, eliminant-ne el trànsit de vehicles pesants i reduint la velocitat màxima dels vehicles a 30 km/h. Segons l'estudi, aquest canvi suposaria un màxim de 20 segons d’increment en el temps de desplaçament entre l’Escardívol i el Rubí Forma. 

Tanmateix, l'estudi recupera l'última versió del POUM, aprovat pel ple municipal però no tramitat definitivament, que transformava la C-1413 en una via urbana. Això suposava la incorporació d’un carril bici des de la zona de l’empresa BBraun fins al pont de Cova Solera, canviant la secció tot manteniment l’amplada actual. 

Seccions via urbana carril bici. FONT: Estudi sobre la contaminació i l'impacte acústic a la C-1413 al seu pas per Rubí

Seccions via urbana carril bici. FONT: Estudi sobre la contaminació i l'impacte acústic a la C-1413 al seu pas per Rubí 

 

Des del col·lectiu 'La riera que volem' consideren que la transformació de l’actual carretera en un eix viari més integrat a la ciutat permetria guanyar espai per a les persones i els vianants i, de retruc, reduir els alts valors de contaminació atmosfèrica i acústica actuals. A més, recorden que aquesta mesura ja estava recollida en el POUM i que probablement comptaria amb el suport dels grups polítics que donaven suport a alguna de les dues versions del text refós (ERC, PSC, PDeCAT, PP i Ciutadans) i que també ho podria estar pels grups que van votar-hi negativament (VxR, AUP i Comuns). 

Segueix el TOT per estar informat de tot el què passa a la ciutat:

  • Aquests dies, segueix el TOT per estar ben informat en tot moment del què està passant a la ciutat.
  • Última hora sobre el coronavirus, consells, informació de servei i tota l’actualitat.
  • Subscriu-te al WhatsApp del TOT Rubí i sigues el primer en saber què passa a la ciutat. Guarda el número 680 51 03 75 a la teva agenda del telèfon i envia'ns un missatge amb la paraula 'ALTA'
  • Segueix les nostres xarxes socials: FacebookTwitter i Instagram.
  • Subscriu-te al butlletí per rebre les notícies més destacades per correu electrònic.
Més informació