Francesc Sutrias: "Els ciutadans tenen uns drets en les seves relacions de consum"

Francesc Sutrias és rubinenc i ha estat recentment nomenat director de l'Agència Catalana de Consum

El rubinenc Francesc Sutrias va ser nomenat director de l'Agència Catalana de Consum el passat mes de juny. El republicà va assumir la direcció d'aquesta entitat després de ser el director general de Patrimoni de Vicepresidència i Economia i Hisenda els anys 2016 i 2017. 

Sutrias és advocat de formació i va ser assessor en la redacció de la Llei 20/2014 de modificació del codi de consum de Catalunya. També ha estat detingut i investigat per l'organització del referèndum de l'1 d'octubre.

Des del TOT Rubí l'entrevistem per saber més sobre la tasca de l'Agència Catalana de Consum, com ha influït la pandèmia i quines han estat les principals reclamacions.

"La capacitat de sanció de l’Agència sempre ha de ser-hi però no hauria de ser coneguda per això"

Quina tasca desenvolupa l’Agència Catalana de Consum?

És el Síndic de Greuges de la ciutadania de Catalunya en matèria de consum, l’organisme a través del qual la Generalitat exerceix les seves competències en aquesta qüestió.  

I quines són aquestes competències?

En definitiva, l’Agència fa tres coses: la primera, atenció al consumidor, la segona, la disciplina de mercat i, la tercera, educació en matèria de consum.

La legislació de consum dona als ciutadans una sèrie de drets per reclamar les garanties dels productes i dels serveis que rep. Tots som consumidors des que ens aixequem, des que comprem el pa o posem la cafetera, perquè algú ha fet aquell pa o aquella cafetera. Quan agafes el tren estàs comprant un servei, per tant, des d’aquest moment som actors de transaccions econòmiques, però m’agrada més dir que els ciutadans tenen uns drets en les seves relacions de consum i l’Agència Catalana de Consum és l’organisme que té competències per fer valdre aquests drets a través de procediments de reclamació, mediació i arbitratge, alternatius a un procediment judicial normal.

Pel que fa a la disciplina de mercat, l’Agència té competència per tutelar tots els béns de consum que estan en el mercat perquè compleixin les normatives de qualitat i seguretat. Per exemple, si una joguina que es ven a Rubí, made in China, no compleix la normativa de seguretat, l’Agència té capacitat per sancionar el proveïdor d’aquest bé i per retirar-la del mercat.

"Tots som consumidors des que ens aixequem, des que comprem el pa o posem la cafetera"

Evidentment, hi ha milers de productes en el mercat però hi ha un perímetre estratègic que té a veure amb els serveis i béns bàsics on es fan de forma recurrent campanyes, on es detecta, per estadística, denúncies, recomanacions del Síndic de Greuges o la mateixa prospectiva, quines són les preocupacions ciutadanes i on cal posar el focus.  

Per exemple, productes financers, com en el seu dia les preferents, o les acadèmies d’idiomes que van fer fallida, certificació de productes ecològics que no són tals, joguines, etc.

La tercera pota té a veure amb l’educació en el consum. Tan important és per al funcionament del mercat que hi hagi una economia de valor i garantir la competència, com garantir els drets dels consumidors. I això interessa a tothom, als mateixos consumidors i als productors de béns i serveis, que també són consumidors.

La capacitat de sanció de l’Agència sempre ha de ser-hi però no hauria de ser coneguda per això, sinó per la seva capacitat de fer que les relacions de consum evolucionin en el marc d’una economia civilitzada d’un país avançat.

Com ha afectat la pandèmia en les reclamacions ciutadanes?

Hem notat un increment enorme de les reclamacions de consum, que han augmentat un 67% en relació amb el 2019. Val a dir que de les més de 28.700 reclamacions, més del 40% s’han resolt a través de procediments de mediació o arbitratge de Consum.

Això vol dir que l’Agència és útil i quan és requerida per la societat a prestar servei públic ha estat capaç de donar la cara i donar servei.

Durant la pandèmia, l’Agència ha notat un augment de la conflictivitat, òbviament, en transports i dins d’aquí, en el sector aeri i les agències de viatges, el que són packs combinats de bitllet d’avió més hotel. El 50% de les reclamacions en matèria de transport s’han resolt a través de mediació i, pel que fa a les agències, un terç. Els motius més habituals: cancel·lacions de vols, la manca de lliurament de la prestació, etc.

"Durant la pandèmia, l’Agència ha notat un augment de la conflictivitat en el sector aeri i les agències de viatges"

Entre gener i juny, la situació es va començar a normalitzar i les reclamacions en transport van caure del primer al quart o cinquè lloc. Les reclamacions a l'Agència de Consum han estat liderades per les telecomunicacions, els serveis generals de consum, els subministraments i, finalment, els transports.

A hores d’ara semblava que la cosa es normalitzava fins a l’arribada de la cinquena onada. Per tant, haurem d’esperar al setembre o octubre per veure si hi ha hagut un repunt durant aquest estiu i si transports es torna a posar en el primer lloc.

En termes pràctics, una persona que vulgui posar una reclamació a l’Agència Catalana de Consum per un servei o producte, com ho ha de fer?

Hi ha front office físic i telemàtic. Ara bé, si parlem de Rubí, és un municipi que també ha desplegat les seves competències en matèria de consum i la ciutadania es pot adreçar a l’Ajuntament de Rubí o a la seva Oficina Municipal d’Informació al Consumidor.  

"Està en joc les competències en dret civil de Catalunya i la utilitat de la norma per garantir el dret a l’habitatge"

En el cas de Rubí, zona considerada de mercat tens, l’Agència Catalana de Consum ha iniciat el tràmit de denúncies contra portals immobiliaris que no informaven de l'índex de referència del preu de lloguer d'acord amb la normativa catalana. Què passarà si aquesta llei, recorreguda pel PP i per l’executiu espanyol, la tomba el Tribunal Constitucional?

En tota oferta i contracte o publicitat han de constar els índexs de referència en les àrees de mercat tens. Això suposa un mecanisme de transparència de mercat i, en certa manera, té un efecte dissuasiu. Incomplir això també és una infracció de consum, relativa a la transparència de mercat i a la publicitat enganyosa, etc. Amb això tenim unes 200 infraccions en curs.

A portals immobiliaris?

Sí, el que passa és que els portals només són responsables si els adverteixes i no ho retiren, si no la responsabilitat és de l’anunciant. Hi ha 57 actuacions d’ofici obertes per l’Agència, 180 denúncies en tràmit que poden portar o no a l’obertura d’un expedient sancionador i, evidentment, s’ha perseguit els principals portals com Fotocasa, Habitaclia, Idealista...

Aquesta llei ha estat recorreguda pel PP, però quan un grup parlamentari recorre una llei al Tribunal Constitucional no és suspensiva. Quan ho recorre el Govern de l’Estat, pot decidir si demana la suspensió cautelar. Si no la demana, la llei és vigent. Probablement la pressió de Podemos va fer que recorreguessin i no demanessin la suspensió, per la qual cosa la norma és vigent. Aquí està en joc dues coses: les competències en dret civil de Catalunya i la utilitat de la norma per garantir el dret a l’habitatge.

Per tant, si la normativa no està suspesa defensarem la nostra competència i actuarem en conseqüència. No s’entendria que tinguéssim una norma vigent i no l’apliquéssim per intentar millor les condicions de vida la ciutadania. L’Agència de Consum, juntament amb l’Agència d’Habitatge, començarà actuar, sobretot pel que fa als grans tenidors.

Què passarà si d’aquí a uns anys el Tribunal Constitucional dona la raó al Govern de l’Estat? Doncs la Generalitat ja veurem què fa, en qualsevol cas, l’opció política que haurà adoptat és legítima, emparada per una llei vigent i en defensa dels interessos de les classes mitjanes de Catalunya.

Per últim, com valores la relació actual de la Generalitat amb el Govern de l’Estat?

Tenim una agenda política que passa, òbviament, per entendre el que és una absoluta evidència: que hi ha un conflicte polític entre Catalunya i l’Estat espanyol en relació amb com s’estructura la seva plurinacionalitat. Això només es pot resoldre per mitjans polítics i democràtics. La posició política d’Esquerra Republicana és coneguda, evidentment, i és referèndum i amnistia.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.