Malestar entre la gent gran pel tancament de caixers i la falta d’atenció personalitzada

El Moviment Pensionista de Rubí anuncia noves accions i el Consell de la Gent Gran de la ciutat també denuncia els abusos de la banca

Els pensionistes de Rubí i de la resta de l’Estat han començat una croada contra un fenomen que no deixa d’augmentar: el tancament progressiu de caixers i la conseqüent reducció de l’atenció personalitzada en oficines bancàries, el que suposa una dificultat afegida per a persones grans que no tenen coneixements o estan habituades a les noves tecnologies.

Des del Moviment per unes Pensions Dignes de Rubí ja han anunciat noves concentracions, com la que tindrà lloc el pròxim 26 de febrer pels carrers de la ciutat, i la presentació d’una moció en el pròxim ple municipal “davant l’abús flagrant de les entitats bancàries, així com la deixadesa del servei i ajuda a les persones grans”. Demanen, entre altres, que els bancs facilitin la quantitat de diners que cobren en comissions a comptes de pensionistes i la creació d'una banca pública "al servei de tota la ciutadania".

En aquest sentit, la plataforma ciutadana anuncia que ja ha aconseguit el suport dels grups municipals d’En Comú Podem, l’AUP i ERC, i resta a l’espera de saber si la moció també serà defensada pel PSC i Ciutadans. Es desmarquen però, de la que presentarà Veïns per Rubí.

Més info: Veïns per Rubí presentarà una moció per demanar als bancs servei presencial per a la gent gran

“Menys oficines i més cues, faci fred o calor”

Així ho expliquen a la manifestació de cada dimarts a la plaça Pere Aguilera, on denuncien “menys oficines i més cues, faci fred o calor, no només a Rubí, a tot l’Estat, per l’acomiadament de milers de treballadors que han deixat sense atenció personalitzada per obtenir milions de beneficis”.

També critiquen que es cobrin dos euros cada vegada que es volen retirar diners a través de la finestreta o les comissions per mantenir els comptes corrents als jubilats, dues coses que exigeixen eliminar en la seva moció. També recorden els milions de l’erari públic que ha costat el rescat dels bancs i exigeixen mesures efectives de l’Administració davant la seva “immunitat”.

Des del Consell de la Gent Gran de Rubí es pronuncien en la mateixa línia i el seu president, Miquel Raso, informa que crearan una comissió de seguiment per abordar la bretxa digital i s’adheriran al manifest “contra els abusos i maltractaments” de les entitats bancàries cap a les persones grans.

Des de l’entitat assenyalen la vulneració dels drets envers les persones que no tenen suficient autonomia davant la “digitalització forçada” que imposen les entitats financeres i l’escassa seguretat dels caixers situats a l’exterior.

Concentració del Moviment per unes Pensions Dignes i Rubí Sanitat aquest dimarts a la plaça de Pere Aguilera. FOTO: NHS

Concentració del Moviment per unes Pensions Dignes i Rubí Sanitat aquest dimarts a la plaça de Pere Aguilera. FOTO: NHS

"Estem molt descontents amb els bancs"

Quan preguntem a jubilats de Rubí sobre aquest assumpte, l’Águeda, de 89 anys, explica que tot el tema del banc li porten els seus fills. “Jo no sóc capaç de treure diners” i considera que l’atenció dels bancs és “dolenta”. Afegeix que la sucursal que li queda més a prop de casa, a la zona del Mercat, ja només obre unes hores al matí i és habitual que es facin cues.

Un altre jubilat rubinenc de 70 anys assegura que el primer que fa quan rep la pensió és retirar tot l’efectiu. “Quan cobro trec tots els calés. Al banc no tinc res. Em costa cada tres mesos pagar uns interessos de seixanta i pico d’euros”. Quan se li pregunta si té targeta respon que no té gens d'interès en tenir-ne cap.

Uns altres dos pensionistes expliquen al TOT Rubí que de la cartilla s’encarreguen les seves dones. Un d’ells es mostra molt crític i diu que a la gent gran “ens han apartat, no tenim internet ni res i no podem treure diners. La meva dona està molt empipada, a punt de treure-ho tot (...) Ha de fer cua, i vinga paraules i mentides. Estem molt descontents amb els bancs”.

També hi ha persones grans que expliquen que estan habituades a treure diners del caixer i no tenen cap problema a l’hora d’obtenir atenció personalitzada a les oficines. “Per mi és fàcil treure diners, la dificultat és ficar-ne”, diu amb sornegueria un septuagenari.

Tancament progressiu de sucursals bancàries a Rubí  

Rubí és un exemple més de la reducció progressiva de l’oferta bancària a la ciutat. Actualment a la ciutat hi ha 18 sucursals, segons ha pogut comptabilitzar el TOT Rubí, i la xifra podria continuar caient. Fa tres anys hi havia 24 oficines i fa més d’una dècada hi havia una seixantena.

Més info: L’oferta bancària de Rubí es redueix encara més amb la marxa de Kutxabank

En aquest sentit, el progressiu tancament d’oficines bancàries a Rubí ha comportat que alguns barris s’hagin quedat sense caixers. És el cas de Can Fatjó, Ca n’Alzamora o La Serreta, que fa 10 anys tenien sucursals de diverses entitats, o les urbanitzacions, que mai n’han tingut. L’oferta a Ca n’Oriol i Sant Jordi Parc es redueix a un únic caixer, res a veure amb el que passava fa una dècada i mitja.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.