Catalunya diu adéu aquest dimarts a mitjanit a bona part dels seus peatges amb diverses incògnites sobre la taula. L'AP-7, principal via per moure's pel prelitoral català, passarà a ser gratuïta, la qual cosa afectarà el dia a dia de molts rubinencs, especialment els que han de moure's habitualment més enllà de La Roca del Vallès o Martorell.
Des de Pimec alerten del col·lapse de l'AP-7
Amb l'aixecament de les barreres l'1 de setembre, s'espera que el trànsit de vehicles a les vies d'alta capacitat s'incrementi, una situació que, en alguns casos, s'acostaria a la saturació. De fet, la patronal Pimec alerta que l’eliminació dels peatges suposarà el col·lapse de l'AP-7, una via que ja estava "molt concorreguda" durant els darrers anys.
Els experts també apunten a un possible augment de la contaminació –més vehicles vol dir més emissions-, però també reconeixen que caldrà veure si la reducció de les cues es tradueix en altres millores. A tot això, consideren "urgent" definir un model per finançar el manteniment de les vies.
Les concessions que finalitzen aquest 31 d'agost són les de l'AP-7 entre Tarragona i La Jonquera, la de l'AP-2 entre el Vendrell i Saragossa, la C-32 i la C-33. Això vol dir que els veïns de Rubí podran moure's sense pagar entre Vila-Seca i La Jonquera i, per tant, creuar Catalunya de nord a sud sense pagar.
Els túnels de Vallvidrera, un dels quatre peatges encara de pagament
Així, a Catalunya només quedaran quatre vies on encara caldrà pagar peatge explícit, totes amb concessions que vencen entre 2037 i 2039. Es tracta del túnel del Cadí, els túnels de Vallvidrera, la C-16 entre Sant Cugat i Manresa i la C-32 entre Castelldefels i El Vendrell. La Generalitat ja ha demanat a l’Estat que les rescati, pagant uns 1.500 milions d’euros.
En totes les autopistes que quedaran lliures de peatges es preveu un increment del trànsit, una situació que, segons defensa la Generalitat, no hauria de generar problemes de congestió.
No obstant això, alguns experts alerten que, durant els primers dies sense barreres, pot produir-se un "efecte crida" que s'escaparia de les previsions. "Això vol dir més usuaris a la via, un empitjorament del trànsit i un increment de la inseguretat", comenta el professor d'EAE Business School, Víctor Ruiz, en declaracions a l'ACN.
Si bé aquest expert considera que el trànsit s'anirà autoregulant, creu que "l'eufòria inicial" d'aquests dies pot servir com a termòmetre del que pot passar en hores punta, caps de setmana o festius.
Benefici econòmic per als usuaris i menys accidents
De moment, l'aixecament de les barreres suposarà un clar benefici econòmic pels conductors, que no hauran de fer front al cost que suposa desplaçar-se per les vies d'alta capacitat. Per altra banda, també es reduiran les cues als peatges. El professor de comptabilitat i finances de la UPF-BSM, Andreu Boar, considera que el fet de no d'haver-se d'aturar als peatges "serà molt més rellevant" que el perjudici que la via estigui més concorreguda, ja que la millora de temps serà "molt evident".
Boar també creu que la fi dels peatges pot ser beneficiosa per a la seguretat viària. "La majoria d'accidents es produeixen en vies secundàries; el fet que ara es produeixi un traspàs de circulació també implica una descongestió a les carreteres locals", apunta.
De fet, el Govern també apunta que amb la liberalització de la C-32, es podrà pacificar l’N-II, on tradicionalment hi havia hagut una elevada sinistralitat. Es construiran sis nous accessos, voreres més àmplies i carrils bici, en una inversió de 120 milions d'euros que ha d’ajudar a “pacificar” la via.
Finalment, també falta veure com canviarà el volum d'emissions amb la fi de les concessions. Pel professor d'EAE Business School, Víctor Ruiz, més vehicles a les carreteres es tradueix en més contaminació. Ara bé, també apunta que cal tenir en compte si una menor congestió –i per tant menys embussos- es pot acabar traduïnt en una reducció d'emissions.
Urgència per definir un model de finançament
El Govern sempre ha estat partidari de la vinyeta per finançar les autopistes, però ara prefereix esperar a què l’Estat expliqui quin serà el model per a tot l’Estat per evitar que Catalunya sigui l’única comunitat que pagui, o tingui un sistema diferent a la resta.
"Com més aviat es decideixi, més aviat es podrà implementar", apunta Boar. "Hem de tenir en compte que trigarem entre dos i tres anys a instal·lar el sistema escollit; la via no es degradarà, però ho hem de resoldre aviat", afegeix.
Si bé està clar que la voluntat és que els peatges explícits no tornin, les veus consultades es debaten entre la vinyeta o un pagament per ús. "Tots els sistemes són interessants; si hi hagués una mesura que fos indubtablement millor que l'altra, tots els països l'utilitzarien, però no és el cas", comenta Ruiz. Sigui com sigui, aquest professor d'EAE Business School recorda que, independentment del model, l'import a pagar seria molt inferior a les taxes actuals.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.