L'Ofercat arriba a Rubí per promoure el català en diferents establiments

L'Ofercat neix d'una iniciativa del Departament de Cultura de la Generalitat que té per objectiu promoure l'ús del català

Rubí serà una de les 10 ciutats del territori català en les quals s'apliqui l'Ofercat, una iniciativa promulgada pel Departament de Cultura de la Generalitat que té com a objectiu promoure l'ús de la llengua catalana en diferents establiments i comerços. El Pla Ofercat s'aplicarà en un total de 4.525 establiments comercials, repartits per Rubí i 9 ciutats catalanes més: Cerdanyola, Manresa, Molins de Rei, Mollet del Vallès, Reus, Sant Cugat del Vallès, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Gramenet i Viladecans.

Els plans del programa, adaptats als municipis i als tipus d'establiment, informaran els comerciants de les obligacions i la necessitat d'atendre els clients quan utilitzen el català, d'acord amb el que estableix el codi de consum, i també dels avantatges d'adaptar-se a la llengua del client des d'una perspectiva de màrqueting.

Els resultats de la darrera onada de l'Ofercat, duta a terme la tardor de 2018, van reflectir una situació lingüística territorialment diversa i, també, un clar interès dels comerciants per adaptar-se lingüísticament als clients. Aquesta conclusió s'extreu de la comparació entre la llengua amb què inicien la conversa quan el client entra a la botiga i el grau d'adaptació que mostren a la llengua del client.

Immigració i tipus d'establiments

L'estudi mostra diferències significatives en l'oferta en l'ús oral de català entre els comerços regentats per persones nascudes a l'Estat i els que són regentats per estrangers. Així, els estrangers s'identifiquen molt menys amb el català i tendeixen a una menor adequació oral, tot i que les diferències es redueixen en el cas de la retolació identificativa.

També hi ha diferències importants en l'oferta de català segons el tipus d'establiment. Els que obtenen valors més alts són els mercats, seguits per les botigues a peu de carrer, amb valors alts en la retolació identificativa i la llengua d'adequació, però no tant en les altres variables. Quant a les grans superfícies, presenten valors alts en retolació identificativa i en adequació a la llengua del client, i inferiors en els altres paràmetres. Als establiments de centres comercials hi ha una situació similar.

En paral·lel a l’Ofercat, durant la tardor de 2019 també es portarà a terme el pla pilot del programa Emmarca't Territorial, que té l'objectiu d'impulsar l'ús del català entre els establiments amb una alta notorietat en una localitat. Enguany, se seleccionaran 120 establiments notoris corresponents a 6 localitats i s'hi portarà a terme una acció que, a més de promoure l'ús en la retolació o l'atenció al públic, també el promourà en l'atenció telefònica, l'acció publicitària i la presència a les xarxes socials.