A Rubí, escola pública i de qualitat (II)

"És moment de posar en valor la tasca complicadíssima dels docents, que continuen en l'adversitat amb la consigna més valuosa: que ningú quedi enrere", opina el regidor d'Educació

Vam dedicar la primera part d'aquest article a fer una diagnosi de la realitat educativa de Rubí, molt sovint idèntica a la d'altres ciutats. A les diferents problemàtiques exposades, cal ara introduir el terrible escenari de la COVID-19 i de les seves conseqüències, que impactaran en tots els àmbits de la nostra societat, i especialment a l'educació.

És necessari i just agrair a mares i pares l'esforç gairebé titànic de compaginar situacions diverses –treball presencial o telemàtic; incertesa davant la pèrdua de l'ocupació; patiment per la malaltia- amb la cura i l'educació dels fills i les filles. I és moment de posar en valor la tasca complicadíssima dels docents, que continuen en l'adversitat amb la consigna més valuosa: que ningú quedi enrere.

A la regidoria d'educació de Rubí estem realitzant una tasca intensa d'interlocució amb els diferents agents educatius per perfilar quines són les mancances i problemàtiques de les escoles, i intentar donar-los respostes i solucions, també vàlides en la societat post-COVID. S'han consensuat les següents línies de treball:

1. La lluita contra la segregació escolar i a favor de l'equitat educativa. A l'espera del nou decret d'admissió que vol posar en marxa la Generalitat, ja ens hem reunit diverses vegades amb la direcció i inspecció dels Serveis Territorials per negociar baixades de ràtio significatives i més reserves de places per alumnes amb necessitats educatives. Paral·lelament, hem creat un grup de treball contra la segregació escolar que realitzarà propostes concretes i viables per assegurar l'equitat educativa.

2. La bona gestió de la matrícula viva com a mesura contra la segregació. Cal potenciar i dotar l'OME (Oficina Municipal d'Escolarització), com una eina no només de tramitació sinó d'acompanyament d'alumnat i famílies que moltes vegades es troben en situació vulnerable.

3. Redefinir la zonificació i l'adscripció, atenint-nos a realitats noves i satisfactòries, com que el Projecte Educatiu sigui el primer criteri en l'elecció de l'escola. Hem demanat a la Diputació que continuï amb l'estudi tècnic començat fan tres anys.

4. La lluita contra l'abandonament escolar prematur, on tindrà un paper fonamental la coordinació amb RubíForma, com a centre neuràlgic a Rubí dels estudis d'inserció i dels Plans de formació inicial, que possibiliten que els estudiants no surtin del circuit acadèmic de forma prematura.

5. Tenir un manteniment sistematitzat de les escoles, ja moltes es troben a edificis antics, i que necessiten no només un manteniment continu sinó un pla d'inversions per part de la Generalitat. No abaixem els braços, i malgrat les mancances pressupostàries, l'Ajuntament de Rubí realitzarà la necessària ampliació de l'Escola de Ca n'Oriol i la nova seu del Servei de català. Igualment, l'Ajuntament està finalitzant les negociacions per la construcció del col·legi del Bosc, amb una gran inversió municipal. Continuem reclamant a la Generalitat una reforma integral de l'edifici de l'Schola, i moltes altres inversions que demanarem al Conseller Bargalló.

Aquestes són les línies mestres que hauran de constituir un proper Pla Educatiu de Rubí, juntament amb altres importants estratègies: la revitalització del Pla Educatiu d'entorn, amb dos eixos centrals: transició ecològica i coeducació des de l'etapa escolar com a vehicles de cohesió i llengua catalana; obrir l'escola de Música encara més a les al municipi; reforçar i donar recursos i visibilitat a l'escola d'art; impulsar el Consell de l'FP; establir una relació fluida amb les AFAs; crear una fira anual de l'educació de Rubí.

També caldrà reforçar les nostres accions amb recursos supramunicipals, com els que ofereix la Diputació i, per descomptat, interaccionar amb altres municipis i crear així ecosistemes educatius als quals tothom pot aportar les seves bones pràctiques i posar-les en comú.

Són molts reptes, però tenim el important per entomar-los: uns equips directius i uns claustres compromesos i valents, els millors projectes educatius, i les comunitats educatives fortament implicades i mobilitzades. Junts, aconseguirem l'objectiu: a Rubí, escola pública i de qualitat.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.