El Síndic investiga d'ofici les afectacions que pot tenir en la població vulnerable el tancament progressiu d'oficines bancàries d'atenció presencial. Així, sosté que entorn del 12% de la ciutadania té problemes d'accessibilitat als serveis bancaris, per la llunyania física de les oficines, els horaris d'atenció al client, la incomprensió dels serveis que ofereixen o, fins i tot, la falta de mitjans de transport.
Rubí també és un exemple més de la reducció progressiva d’oferta bancària. Actualment a la ciutat hi ha 18 oficines bancàries, segons ha pogut comptabilitzar el TOT Rubí, i la xifra podria continuar caient. Fa tres anys hi havia 24 oficines i fa 13 anys n’hi havia una seixantena.
En aquest sentit, el Síndic recorda que els serveis bancaris són un servei d'interès general i, per tant, les administracions públiques resten subjectes a les obligacions específiques de servei públic i cal que garanteixin l'accés a totes les persones, amb un mínim de qualitat i amb un preu assequible.
També subratlla que la Llei del Síndic l'habilita per supervisar l'activitat de les empreses privades que gestionen o portin a terme serveis públics i, en conseqüència, pot supervisar l'activitat bancària en casos considerats essencials, com és el cas de l'atenció a les persones vulnerables per dificultats d'accés.
Per tot plegat, a principis de desembre de 2021, el Síndic va obrir una actuació d'ofici per conèixer els motius que han portat diferents entitats bancàries a reduir de forma progressiva la seva xarxa d'atenció presencial, i les incidències negatives que provoca aquesta situació a gran part de persones vulnerables, especialment a la gent gran o que viu a les zones rurals.
En concret, s'ha adreçat al Banc d'España, com a ens regulador, i a les quatre principals entitats bancàries que operen a Catalunya (Banc Sabadell, Banc Santander, Banc Bilbao Vizcaya Argentaria i Caixabank), per conèixer, entre altres qüestions, la regulació sobre l'obertura i el tancament de sucursals d'entitats bancàries, quantes sucursals han estat suprimides durant els anys 2020 i 2021, la substitució de les oficines físiques per oficines mòbils o personal de suport, i sobre el mitjà de pagament més comú a l'Estat.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.