La T-Usual penalitza els viatgers habituals del trajecte Rubí-Terrassa

La T-Mobilitat, encara sense data, hauria de resoldre aquest greuge comparatiu

L’any 2020 ha vingut acompanyat d’una revolució tarifària en el sistema de transport públic. S’ha deixat enrere la T-10, el títol més utilitzat fins ara, i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha creat dues noves targetes: la T-Casual i la T-Usual. Aquest segon títol de transport té una vigència de 30 dies, ofereix viatges il·limitats a un preu molt competitiu i té l’objectiu de premiar els usuaris habituals de tren, autobús i tramvia. La T-Casual, en canvi, ofereix deu viatges a un preu lleugerament superior a l’antiga T-10 i no pot ser compartida amb els acompanyants.

Ara bé, aquesta nova T-Usual no afavoreix gens els usuaris habituals del trajecte Rubí-Terrassa. El gran volum de persones que cada dia viatgen d’una ciutat a l’altra per treballar o estudiar veuen com la targeta que, a priori, hauria de premiar-los, és la causa de l’encariment dels seus viatges. I és que la T-Usual no aplica la bonificació especial que existeix entre la nostra ciutat i la cocapital vallesana.

Estació de Ferrocarrils de Rubí. FOTO: RC

      

Rubí pertany a la zona 2 de l’ATM i Terrassa a la zona 3. Tot i això, històricament l’ATM ha aplicat una excepció que fa que els viatgers que es desplacen entre una ciutat i l’altra només hagin de pagar un bitllet d’una zona, tot i que aquest acord de municipis contigus no inclou el transbordament amb l’autobús urbà. Aquesta norma excepcional era vàlida per a les T-10 i ara s’aplica a les targetes integrades amb viatges limitats (T-Casual, T-70/30, T-Grup), però no a les targetes de viatges il·limitats (T-Usual, T-Jove, T-Dia).

Aquesta va ser tota una sorpresa per a alguns viatgers, com la Mariona Álvarez: “Si en el 2019 viatjava de Rubí a Terrassa Estació del Nord amb una T-10 d’una zona, per què la T-Usual d’una zona no em permet fet ara el mateix trajecte?”, es preguntava fa uns dies a Twitter. Després de fer alguns càlculs ha optat per comprar-se una T-Usual de dues zones: “Em costa 53,85 euros al mes, però almenys em permet fer viatges il·limitats i la puc fer servir per fer altres desplaçaments”, explica al TOT Rubí.

En canvi, en Josep Garcia, estudiant de l’ESEIAAT-UPC de Terrassa ha optat per comprar la T-Casual: “Abans em comprava T-10s d’una zona, que em costaven 10,20 euros. Ara m’he de gastar 11,35 euros en una T-Casual. Amb aquest invent de la Generalitat he sortit perdent!”, assegura. En Josep lamenta que les noves tarifes perjudiquin estudiants com ell, als quals no els surt a compte comprar una T-Usual de 2 zones (53,85 euros). “Jo he fet el càlcul: vaig a la uni 5 cops per setmana, això són 10 viatges setmanals i, per tant, quatre T-Casuals d’una zona al mes: 45,4 euros mensuals. No em surt a compte gastar-me els 54 euros de la T-Usual”. Ara bé, en Josep podria adquirir una T-Jove (105,2 euros trimestrals, 35 euros/mes) i estalviar-se uns deu euros mensuals, però diu que no es pot permetre avançar tants diners de cop. “I què passa si la perdo?”, afegeix.

L’ATM és conscient de la situació, però recorda que aquesta no és cap novetat de funcionament ni reglament. “Això mateix ja succeïa fins ara, abans del canvi de títols i tarifes. Qui fins al desembre ho intentava fer amb la T-Mes o altres abonaments il·limitats, es trobava amb la mateixa situació amb la qual ara es troben les persones usuàries de la T-Usual”, explica l’ATM a aquest mitjà.

La T-Mobilitat, encara sense data, hauria de resoldre aquest greuge comparatiu. FOTO: RC

  

    

Una casuística que també perjudica els usuaris del trajecte Terrassa-Sabadell

Aquesta és la mateixa situació amb què es troben les persones que viatgen de Terrassa a Sabadell. Estan a pocs minuts en tren, però el preu per anar d'una ciutat a l'altra és més alt que, per exemple, moure's entre Sant Cugat del Vallès i Castelldefels. El motiu és el mateix que el que afecta els viatges entre Rubí i Terrassa. En aquest cas, Sabadell forma part de la segona corona -com Rubí-, i, Terrassa, de la tercera.

"Hi ha un canvi molt radical de preu. Això ho hem de corregir, però de cara al futur. Ara no és fàcil de corregir perquè provoca molts problemes a la resta del mapa tarifari.", explicava a TV3 Miquel Lamas, responsable del sistema tarifari integrat de l'ATM. De fet, aquest organisme explica que situacions com les que es troben els viatgers de Rubí, Terrassa i Sabadell quedaran resolts amb la futura T-Mobilitat, sistema que encara no té data per al seu desplegament i que acumula diversos anys de retard.

 

 

Més informació