La T-Mobilitat arribarà aquest 2020 però el canvi tarifari haurà d'esperar

L'ATM preveu que la targeta estarà disponible per a alguns usuaris de la primera zona tarifària al llarg de 2020 però la fi de la zonificació no ho farà fins dos anys més tard

L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) no vol esperar més. Després d’un nou retard en la implantació de la T-mobilitat, que hauria d’haver estat a l’abril en una primera fase, provocat per la pandèmia, l’organisme municipal participat per l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat i l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) vol estrenar el nou bitllet de transport aquest any. Així ho constata al Pla Director d’Infraestructures (PDI) 2021-2030, en què l’ens es marca diversos objectius de millora de la xarxa de transport públic de tot Catalunya.

El document trasllada que el nou títol, que serà un suport físic o virtual amb què els usuaris compraran el bitllet que més els convingui, entrarà en funcionament “durant l’any 2020”. El PDI va sortir publicat al juliol i estableix objectius de millora a la xarxa de transport públic, entre elles l’arribada de la T-mobilitat (pàgina 131), impulsada pel consorci Societat Catalana per la Mobilitat (Soc Mobilitat).

Tanmateix, aquestes bones notícies només ho seran per una part concreta de la ciutadania, els residents a l'àrea de Barcelona. Així, els terrassencs hauran encara d'esperar més d'un any per veure com el greuge tarifari queda anul·lat.

El calendari que seguirà el nou bitllet començarà aquest any, segons el PDI, per a alguns usuaris. En concret, per als de T-usual, T-jove i targetes de Família Monoparental que viatgin en la primera zona tarifària. Així doncs, no estarà disponible, per exemple, per als viatgers que vagin de Barcelona a Terrassa, ja que és un trajecte de tres zones.

Els usuaris de la primera zona tarifària seran els primers a tenir accés a la T-mobilitat | ATM

Els usuaris de la primera zona tarifària seran els primers a tenir accés a la T-mobilitat | ATM

 

El següent pas, segons el document de l’ATM, es donarà serà al primer semestre de l’any que ve. Serà llavors quan la resta de viatgers podran accedir a la T-mobilitat i recarregar els seus bitllets en el nou suport. De nou, però, només la podran fer servir per a trajectes en la primera zona tarifària. En aquest segona fase els usuaris podran recarregar la T-mobilitat mitjançant el mòbil o a través d’internet. 

L’últim pas en la implantació de la T-mobilitat serà al segon semestre de l’any que ve, moment en què els usuaris del Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona (SIMMB) podran disposar del nou títol per comprar el bitllet que més els interessi. A partir de la tercera fase es podrà recarregar la T-mobilitat les màquines expenedores.

El nou sistema tarifari, el 2022

Amb tot, el canvi significatiu està previst que arriba al 2022, segons el PDI. Es tracta del nou sistema tarifari amb què treballa l’ATM des de fa anys. Permetrà als passatgers pagar per distància recorreguda i no per zones, com fins ara. A més, suposarà l’extensió de la T-mobilitat per a viatgers del transport públic de tot Catalunya.

És un sistema tarifari quilomètric i hauria d’haver entrat en vigor l’any que ve, però la pandèmia ha obligat a retardar un any la seva arribada. Amb aquest nou sistema, deixarà d'existir la discriminació entre Terrassa i Sabadell, ja que els km entre les dues ciutats respecte a Barcelona són pràcticament iguals, i per tant la diferència de preu també quedara reduïda. 

Abans de canviar de sistema tarifari, però, és clau la posada en marxa de la T-mobilitat, ja que aporta la tecnologia necessària per calcular els quilòmetres que ha fet cada viatger.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.