Sant Cugat presenta al·legacions contra l’autorització ambiental per l’abocador de can Balasc

El recinte és al terme municipal de Rubí però el consistori adverteix que hi ha risc de contaminació

L’Ajuntament de Sant Cugat del Vallès ha presentat al·legacions a la resolució provisional de la Generalitat de Catalunya que atorga l’autorització ambiental a l’empresa Arrins SL per fer ús de l’abocador de can Balasc, situat a Rubí però a tocar del seu terme municipal.

El consistori assenyala que es tracta d'un permís per a quasi 14 anys per utilitzar un dipòsit de 6,4 hectàrees on s’hi abocaran 1.085.000 m3 de residus industrials, activitats de reciclatge i deixalles de construcció i demolició. El govern de Sant Cugat ha presentat al·legacions perquè considera que existeix un risc de contaminació odorífera, assegura que l'autorització ambiental no s'ha tramitat correctament i demana que es limitin els residus inerts.

A les al·legacions, l'Ajuntament de Sant Cugat avisa que poden haver episodis de contaminació per emissions de gasos d’efecte hivernacle i de partícules, així com per l'acumulació de sorolls, atès que l’abocador es troba a menys de 2,5 km de la zona residencial de Mas Gener.

Respecte el procediment d'autorització ambiental, el consistori assegura que no s’ha presentat cap estudi d’impacte ambiental i, per tant, creu que no s’ha tingut en compte les lleis d’avaluació ambiental ni de canvi climàtic. Pel que fa a la limitació de residus, l'Ajuntament apunta que ara hi ha restes considerades "no perilloses" però demana assegurar que no se'n puguin incloure d'altres.

En paral·lel, des de Sant Cugat també sol·liciten a la Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic del Departament de Territori i Sostenibilitat que ordeni la retroacció de les actuacions del projecte de l'abocador al moment de la presentació de la sol·licitud d’autorització ambiental per ARRINS S.L.

També demanen que es requereixi a l'empresa la incorporació a la sol·licitud d’autorització ambiental de l’estudi d’impacte, homogeneïtzi la documentació corresponent a la tramitació urbanística i ambiental per evitar contradiccions entre ambdós documents i refaci l’estudi d’olors.

Al mateix temps, reclamen que es tramiti el procediment d’avaluació d’impacte ambiental i s’efectuï la declaració d’impacte ambiental d’acord amb la Llei 16/2017, de l’1 d’agost, del canvi climàtic, a banda de la Llei 21/2013 de 9 de desembre, d’avaluació ambiental.

Finalment, Sant Cugat també vol que s'incorpori a l’autorització ambiental l’obligació de garantir un control de la captació de biogàs generat cap al sistema de combustió, i que s'instal·li un sistema de tractament d’olors com a mesura de seguretat que s’activi en el cas d’avaria o parada de la torxa. També volen que l'empresa garanteixi que no hi haurà impacte per immissió d’olor a cap zona residencial dels termes municipals de Rubí, Castellbisbal i Sant Cugat del Vallès.

Alhora, sol·licita a l’Agència de Residus de Catalunya que validi les equivalències amb el Llistat Europeu de Residus i amb els codis CER i que només permeti els residus inerts, químicament estables i insolubles en medi aquós.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.

Més informació