contingut promocionat
Col·lectiu Ronda L

 

De 'simple contratemps' a 'accident laboral': quina és la importància del canvi?

La diferència entre un accident «ordinari» i l'accident de treball és que, en aquest segon cas, es pot establir un nexe causal que vincula l'episodi amb l'activitat professional

En paraules senzilles, un accident de treball és aquell esdeveniment sobtat i no desitjat que pateix una persona treballadora mentre està desenvolupant la seva feina o, en certs casos, anant o tornant del lloc de treball, i que li provoca una lesió corporal o algun tipus d'afectació, física o psíquica, sobre la salut.

  Demana cita, ara!

La diferència entre un accident «ordinari» i l'accident de treball és que, en aquest segon cas, es pot establir un nexe causal que vincula l'episodi amb l'activitat professional. És a dir, l'accident es produeix durant l'activitat laboral o és conseqüència directa d'aquesta. 

Així, per exemple, podem deduir que estem davant un accident d'origen professional quan:



  1. El patim mentre estem al nostre centre de treball, desenvolupant les nostres tasques professionals


  2. Quan, en determinades circumstàncies, l'accident succeeix mentre anem o tornem de la feina (accident «in itinere»). En aquest cas, s'han de valorar les circumstàncies concretes del cas i prendre en consideració aspectes com ara si el trajecte i el mitjà de transport era l'habitual, etc.


  3. També són accidents de treball aquells que, vinculats a la feina, provoquen un agreujament d'una patologia o lesió prèvia, encara que aquesta no tingués inicialment relació amb la pràctica professional.

Sigui com sigui, és important que si un accident té aquest vincle causal amb la feina abans esmentat, es reconegui que es tracta d'un accident de treball per a accedir prestacions econòmiques més elevades, un major grau de protecció social i un seguit de drets especials que no es reconeixen, o només es reconeixen amb molta dificultat, quan parlem d'accidents comuns.


Què passa si l'accident és reconegut com a professional

Quan l'accident de treball és reconegut com a "contingència professional", ens corresponen unes proteccions i prestacions que van més enllà del que passaria en un accident "ordinari" o una malaltia comuna. Veiem les principals diferències:

a) Prestacions durant la baixa / incapacitat temporal

  • Si és accident de treball o malaltia professional, la persona treballadora cobra el 75% de la seva base reguladora des del primer dia de la baixa i molts convenis col·lectius estableixen un complement fins al 100%. En canvi, per malaltia comuna o accident no laboral, les condicions acostumen a ser pitjors. És molt habitual que, per exemple, no es cobrin els 3 primers dies de baixa i després es pagui tan sols un 60% fins al 21è dia de baixa, quan es passa a percebre el 75%.
  • A més, en el supòsit de contingència professional no cal acreditar període mínim de cotització per tenir dret a la prestació per incapacitat permanent, mentre que és obligatori tenir aquest període de carència quan la contingència és comuna.

b) Incapacitat permanent o seqüeles
Si l'accident deixa seqüeles prou greus que impedeixen tornar a treballar amb normalitat o bé provoquen una incapacitat permanent, la consideració que es tracta de contingència professional comporta que la base reguladora per al càlcul de la prestació és la cotització real del moment de l'accident i a més, existeix la possibilitat de reclamar una indemnització per danys i perjudicis quan s'ha comprovat que l'empresa ha incomplert les seves obligacions de prevenció o protecció de la salut laboral.


Què has de fer si pateixes un accident de treball o creus que podria ser-ho

Com hem vist, el reconeixement com a contingència professional és important i en situa en una posició més favorable que no pas la contingència comuna. Per això, davant la situació de patir un accident, és important:

  • Comunicar l'accident a l'empresa immediatament i sol·licitar que faci el corresponent "comunicat d'accident de treball".
  • Guardar tots els informes mèdics, dates, proves, testimoniatges, qualsevol document que acrediti la relació amb l'activitat laboral.
  • Verificar que la baixa s'ha establert com a contingència professional (accident de treball) i comprovar que l'empresa o la mútua l'han reconegut com a "accident de treball".
  • Si la baixa s'ha reconegut com a contingència comuna, però considereu que ha estat causada pel treball, informeu-vos sobre el procediment de determinació de contingència per sol·licitar que es classifiqui com a professional.
  • Si hi ha seqüeles o limitacions, plantegeu-vos la possibilitat de reclamar una incapacitat permanent o una indemnització per danys i perjudicis. No oblideu que l'empresa té l'obligació de prevenció: si hi ha incompliment de les normes de seguretat, això pot reforçar la nostra posició a l'hora de reclamar una compensació pel dany sofert.

  Demana cita, ara!

Més informació