Excursió fins a l'estany dels Alous

Itinerari a peu per l’entorn natural de Rubí

El recorregut d’aquesta excursió comença a la plaça de l’estació dels Ferrocarrils de Rubí. Pujarem la Rambla del Ferrocarril, la travessarem fins al final i sortirem al carrer d’Edison.

Girarem per aquest carrer a la dreta i després agafarem el carrer d’Antoni Sedó, a mà esquerra. Cal tenir en compte que els dissabtes és dia de mercat ambulant i  se situa en aquest carrer, per la qual cosa travessar-lo pot ser una mica més feixuc.

Carrer Antoni Sedó e Rubí. FOTO: Redacció

Uns 500 metres més endavant, sense deixar el carrer d’Antoni Sedó, arribarem al Centre Operatiu de Rubí dels FGC. En aquest punt caldrà seguir un sender que voreja la instal·lació esmentada dels FGC.

En un moment de la ruta arribarem al arribarem al Centre Operatiu de Rubí dels FGC. FOTO: Redacció

Trobarem un panell informatiu del camí dels Alous. Continuarem caminant en paral·lel a la via dels FGC però a un nivell inferior. Al cap d’uns 300 metres ja veurem l’estany dels Alous.

En realitat, l’origen d’aquesta zona humida, on afloren les aigües freàtiques del subsòl, no és natural, sinó provocat per una sobreexcavació d’una antiga activitat d’extracció d’argiles. Podrem descendir-hi fins a tocar de la riba, observant l’extensió de la làmina d’aigua que ocupa una hectàrea de superfície i amb profunditats que oscil·len entre 1,8 i 9,6 metres.

Després tornarem a pujar des de la riba fins a tornar gairebé al Centre Operatiu dels FGC, just on es troba el cartell informatiu del camí dels Alous. En aquest cas, prendrem un sender que gira a l’esquerra i baixarem per unes escales. Continuarem pel marge dret del torrent, en direcció a l’AP-7 i l’estació de RENFE.

Baixarem per unes escales i continuarem pel marge dret del torrent, en direcció a l’AP-7 i l’estació de RENFE. FOTO: Redacció

Sense desviar-nos del camí principal, travessarem una zona de ginestars i vegetació de ribera (pollancres, àlbers i oms, entre altres espècies). Sortirem a una pista de major amplada, passant pel mig de dues torres elèctriques, i veurem una cadena de ferro que restringeix el pas als vehicles motoritzats.

Travessarem una zona de ginestars i vegetació de ribera. FOTO: Redacció

A la nostra dreta, en una terrassa superior, s’hi localitzen diversos horts de lleure. Continuarem fins a travessar el torrent d’Oriol. Passarem per davant del Pou del Mas Ferran i desembocarem en el passeig de les Torres, el qual prendrem a mà dreta.

Des del passeig de les Torres, uns metres endavant, girarem a l’esquerra pel carrer de l’Art, prop de la masia de la Torre de la Llebre, i tot seguit tornarem a girar a mà dreta per l’avinguda Massana. Passarem per davant del CEIP Torre de la Llebre i també per dues edificacions que formen el conjunt arquitectònic catalogat i anomenat les Torres d’en Massana.

Parc del passeig de les Torres. FOTO: Redacció

Finalment, arribarem al passeig de les Torres i només ens restarà continuar recte fins a la rotonda de l’avinguda de Can Cabanyes, des d’on tancarem el recorregut per la zona interior de les Torres fi ns a la plaça de l’estació dels FGC. Durant el tram final encara podrem gaudir de dos elements arquitectònics catalogats: la masia de Ca n’Alzamora i les Indústries Espona.

Informació extreta de la Guia d’Itineraris de l’entorn natural de Rubí