Volta a Can Ximelis

Ruta circular que surt i arriba a Can Ximelis de dificultat mitjana i d’una hora de durada

La ruta proposada per aquest cap de setmana és de dificultat mitjana, amb un recorregut de 3,3 km, que es pot fer amb un pas constant en una hora. És una excursió que es pot fer en qualsevol època de l’any i que ens permetrà gaudir de la variada arbreda i camins antics que conformen l’entorn natural de Rubí.

Començarem l’itinerari a la parada del bus urbà de Can Ximelis, que està situada a la carretera d’Ullastrell, a l’entrada de la urbanització. Des d’aquest punt prendrem el camí de terra que baixa en suau pendent. Un cop a l’explanada de terra veurem, a la nostra dreta, un camí que descendeix fins a les restes de l’ermita de Sant Genís.

Entrada a Can Ximelis

Tot just passada l’ermita, a banda i banda, podem observar un altre element que forma part del catàleg del patrimoni natural: el Bosc de l’ermita. Està constituït per una densa pineda de pi blanc amb retalls d’alzina i de roure. Després de vorejar un grup de quatre pins blancs al bell mig del camí, n’hi ha un que està senyalitzat amb marques de pintura blanca i verda, ens caldrà desviar-nos lleugerament a l’esquerra, pujant a dalt d’un petit promontori adjacent al camí, on hi trobarem les restes de l’antic castell de Sant Genís. En un dia clar, podem gaudir del perfil retallat de la muntanya de Montserrat com a teló de fons.

Les restes de l'ermita de Sant Genís

Reprenem el trajecte que descendeix cap a un pendent i que s’endinsa a la pineda, guarnida amb un sotabosc força desenvolupat. Després de passar una torre elèctrica, travessarem un canyar atapeït que cobreix el petit torrent de Palau, i després s’ha de pujar un llom costerut. Sortirem dalt d’un giravolt d’una pista forestal que prendrem de baixada. A la dreta, veurem uns quants pins pinyoners que té pintades marques blanques i verdes.

Continuarem per la recta en suau baixada. Al fons, damunt del turó, es perfila la silueta de la masia de Can Serrafossà. Més endavant, el camí es bifurca. Cal continuar pel ramal que puja a la dreta, cap al perímetre de la urbanització de Can Ximelis; tot i que, si volguéssim apropar-nos a Can Serrafossà, el camí de l’esquerra ens hi porta ascendint en dues llaçades (5 min.).

Pugem a la dreta fins al carrer asfaltat. Si seguim sempre per l’esquerra, arribarem a una petita rodona on s’acaba l’asfalt. Enllaçarem amb un camí de terra que baixa a l’esquerra cap al torrent de Fondo, fortament encaixat, on destaquen alguns arbres de ribera d’escorça blanca. Amb el talús vertical d’argiles a la nostra dreta i el canyissar a l’esquerra, continuarem pel corriol que s’estreny i es desdibuixa.

Uns 400 metres més endavant, comença a perfilar-se una comunitat d’àlbers d’escorça blanca, argentada, que conviu al costat d’uns quants roures molt elegants. Creuem el torrent de Fondo i, just després, ja serem a la pollancreda de Ximelis. Vorejarem un talús farcit de còdols per sortir a una clariana amb una gran façana vertical a mà esquerra, amb pins blancs disseminats al capdamunt. El camí remunta en fort pendent i gira a la dreta gairebé 180º, i un altre cop a l’esquerra. Des d’aquest punt podem veure algunes cases de Can Bosch que estan enlairades sobre l’espadat.

Finalment, sortim a l’antic camí de Can Pi de la Serra a Rubí. Resseguim la tanca de filferro a l’esquerra que delimita el tros amb les vinyes de Cal Patilles, i també podem observar la cabana de Cal Patilles, totes dues són elements catalogats. El sender desemboca al carrer del camí de Ximelis, d’entrada a la urbanització. Únicament haurem de resseguir-lo a l’esquerra per arribar al punt d’inici.

Intersecció amb diferents rutes marcades. FOTO: Redacció

Informació extreta de la Guia d’Itineraris per l’entorn rural de Rubí de l’Ajuntament